Het blog van Toyota


De Yaris ‘doet’ maar 79 gram. Een record.

 

Tsssss... 79 gram. Dát is de CO2-uitstoot van de Full Hybrid Yaris. 79 gram per kilometer. En geen grammetje meer. Onze Yaris bewijst daarmee dat schoon rijden niet ten koste hoeft te gaan van vermogen. Want wie instapt, heeft liefst 74 kW/100 pk onder de rechtervoet. Dat is (vaak veel) meer dan de concurrentie.
Tsssss… 79 gram. Dát is de CO2-uitstoot van de Full Hybrid Yaris. 79 gram per kilometer. En geen grammetje meer. Onze Yaris bewijst daarmee dat zuinig* rijden niet ten koste hoeft te gaan van vermogen. Want wie instapt, heeft liefst 74 kW/100 pk onder de rechtervoet. Dat is (vaak veel) meer dan de concurrentie.

ZIjn bijzondere prestaties dankt de Full Hybrid Yaris aan zijn uitzonderlijk efficiënte hybride aandrijflijn. Die werd volledig nieuw ontworpen en is aanmerkelijk lichter én compacter dan die in de Prius en Full Hybrid Auris. Desondanks doe je als berijder geen concessies aan comfort. Climate Control en een traploze CVT-automaat zijn straks in alle uitvoeringen standaard.Die bijzonder prestatie dankt de Full Hybrid Yaris aan zijn uitzonderlijk efficiënte hybride aandrijflijn. Die werd volledig nieuw ontworpen en is aanmerkelijk lichter én compacter dan die in de Prius en Full Hybrid Auris. Desondanks doe je als berijder geen concessies aan comfort. Climate Control en een traploze CVT-automaat zijn straks in alle uitvoeringen standaard.

Tijdens een rit van 10 kilometer door verstedelijkt gebied (met snelheden van 30, 50 en 70 kilometer per uur), werd bijna 70% van de tijd volledig elektrisch gereden. Maar ook buiten de bebouwde kom, is de nieuwe Full Hybrid aandrijflijn in zijn element. Bij een rit van 14 minuten (bij snelheden van 50, 70 en 90 kilometer per uur) legt de Full Hybrid Yaris 65% volledig elektrisch af.

Eerste praktijktests met de Full Hybrid Yaris zijn overtuigend. Bij een rit van 17 minuten in en rond Brussel, reed de Full Hybrid Yaris bijna 11 minuten zonder hulp van de verbrandingsmotor. En nee, we kropen niet als rijdende chicanes over het asfalt, maar chauffeerden gewoon met het verkeer mee: we reden 50 en 70 kilometer per uur. Daalde de gemiddelde snelheid, dan plukte de berijder (én het milieu) alleen nog maar meer vruchten van de Full Hybrid aandrijflijn.

De definitieve prijs van de Full Hybrid Yaris wordt onthuld op de Autosalon van Genève. Maar hij zal vanaf begin juni voor een bedrag van zo’n 18.000 euro bij de Nederlandse Toyota-dealers staan. Door zijn zeer beperkte uitstoot, is de Full Hybrid Yaris goed voor slechts 14% bijtelling en vrijstelling BPM en MRB.

* Sommige mensen zouden zeggen: schoon. Maar we hebben met elkaar afgesproken dat CO2 geen vervuiling is. Roet, stikstof en fijnstoffen bijvoorbeeld, die zijn wél vies. Nou is het mooi nieuws dat de Yaris daarvan ook (bijna) niets de lucht inslingert. Maar CO2 van een auto heeft altijd een direct verband met het verbruik. Hoe zuiniger een auto, hoe lager zijn CO2-uitstoot. 

4 reacties over “De Yaris ‘doet’ maar 79 gram. Een record.”

  1. @ Ron Bedankt voor je enthousiaste reacties! Natuurlijk is het mogelijk om een Toyota Yaris 1.0 in te ruilen tegen een Toyota Yaris Hybrid. Voor meer informatie over de inruilmogelijkheden wil ik je graag doorverwijzen naar onze Toyota dealers.

  2. Ron zegt:

    Idee, is het niet leuk om een Cup race te houden met deze hybrides net zoals de Gazoo Priussen in Japan,……… nieuwe vorm van autosport?

    http://gazoo.com/racing/english/motorsports/priuscup/index.asp

  3. Ron zegt:

    Jammer dat hij niet onder de 50 gram CO2 komt, maar verder een puike auto, zou het kunnen gebeuren dat ik de Yaris 1.0 inruil voor de Hybride Yaris ?

  4. Herman Ring zegt:

    Prachtige auto, schot in de roos met die dure, van accijns vergeven, benzine.
    Maar ik mis wel die prachtige sportvelgen, die op het concept-model zitten en de camera-spiegels..


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.