Het blog van Toyota


Eat this: 3,5 l/100km! (17.990 euro)

 

Eind-e-lijk! De Full Hybrid Yaris! In volle glorie. Naakt. Zonder camouflage. Op Genève.

Eind-e-lijk! De Full Hybrid Yaris! In volle glorie. Naakt. Zonder camouflage. Op Genève. En met alle specificaties erbij. En die specs zijn redelijk indrukwekkend, al zeggen we het zelf: 100 pk maar een verbruik van slechts 3,5 liter benzine per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van maar 79 gr/km. Geen enkele concurrent doet ‘m dat na. Fijn is ‘ie ook nog eens scherp geprijsd is: 17.990 euro. En natuurlijk heeft ‘ie maar 14% bijtelling, is ‘ie vrijgesteld van BPM en wegenbelastingvrij.

De Full Hybrid Yaris is de vaandelhouder van onze nieuwe Yaris-serie. Niet alleen qua techniek onderscheidt ‘ie zich van zijn broers, maar ook qua styling. Kijk maar eens naar de stevig geproportioneerde trapezium grille én de verlichting die (vanaf de Aspiration) die is voorzien van LED-technologie. Het geeft dit model een extra lage luchtweerstand.

De Yaris heeft een volledig nieuwe Full Hybrid aandrijflijn gekregen. Daarin werkt een nieuw ontwikkelde 1,5-liter Atkinson cycle benzinemotor nauw samen met twee krachtige elektromotoren. Het geheel is maar liefst 42 kilogram lichter dan dat uit onze Full Hybrid Auris. De aandrijflijn van dan ook de meest compacte die we tot nu toe bouwden. Daardoor kunnen de componenten slim worden weggewerkt in de auto. Zo is de batterij onder de achterbank gemonteerd en bleef de binnenruimte ongewijzigd. In de Full Hybrid Yaris is hierdoor net zoveel interieurruimte als in de versies met uitsluitend een benzine- of dieselmotor. En dat geldt niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor hun bagage. De laadruimte bleef ruim 340 liter groot.

Innovaties op het gebied van NVH (Noise, Vibration en Harshness) zorgen ervoor dat de auto zo onopvallend mogelijk presteert, zelfs tijdens accelereren. Bovendien profiteer je van de standaard climate control, CVT-automaat, een mooi audiosysteem, elektrisch bedienbare buitenspiegels, Follow Me Home verlichting. Traditiegetrouw hebben we ook veel werk gemaakt van de veiligheid van de auto, zowel passief als actief: ABS, EBD, Brake Assist, VSC+, TRC, 7 airbags (waaronder een voor de knieën van de bestuurder), anti-whiplash hoofdsteunen op de voorstoelen en Hill-start Assist Control zijn standaard.Zoals in elke Full Hybrid van Toyota, kun je ook in deze hybride Yaris geheel zonder enige uitstoot aan het verkeer deelnemen. Maar er is nóg iets waarmee de Full Hybrid Yaris de kleine diesels het nakijken geeft: zijn druk op de luchtkwaliteit. Niet alleen is de CO2-uitstoot classleading, ook is de emissie van NOx en fijnstoffen als PM (roet) zeer laag.

Innovaties op het gebied van NVH (Noise, Vibration en Harshness) zorgen ervoor dat de auto zo onopvallend mogelijk presteert, zelfs tijdens accelereren. Bovendien profiteer je van de standaard climate control, CVT-automaat, een mooi audiosysteem, elektrisch bedienbare buitenspiegels, Follow Me Home verlichting. Traditiegetrouw hebben we ook veel werk gemaakt van de veiligheid van de auto, zowel passief als actief: ABS, EBD, Brake Assist, VSC+, TRC, 7 airbags (waaronder een voor de knieën van de bestuurder), anti-whiplash hoofdsteunen op de voorstoelen en Hill-start Assist Control zijn standaard.

De Full Hybrid Yaris is in alles een Toyota. Dus ook als het gaat om de gebruikskosten. Die zijn lekker laag. Hij is niet alleen zuinig met benzine, maar ook een slechte vriend van je dealer. Zo heeft ‘ie bijvoorbeeld geen startmotor en dynamo en heeft de motor een onderhoudsvrije aandrijfketting. Bovendien weten we uit ervaring dat bij hybride auto’s remblokken en remschijven vaak véél langer meegaan door het regenereren van remenergie.

De Full Hybrid Yaris is in alles een Toyota. Dus ook als het gaat om de gebruikskosten. Die zijn lekker laag. Hij is niet alleen zuinig met benzine, maar ook een slechte vriend van je dealer.

49 reacties over “Eat this: 3,5 l/100km! (17.990 euro)”

  1. @Glenn, Daar hoef je je geen zorgen om te maken. De Toyota hybride aandrijving gaat een autoleven lang mee. Met de betrouwbaarheid zit het wel goed zoals blijkt uit dit artikel.

  2. Glenn zegt:

    Ik vraag mij wel af wat zo’n nieuw accupak gaat kosten als je die moet vervangen.

    Groet
    Glenn

  3. Garp zegt:

    de dynamic: 1070kg, de aspiration+comfort: 1060 kg. Kan je ook wel vinden bij autoweek.nl bijv.

  4. jan zegt:

    wat is het gewicht van de yaris hybride straks voor de wegenbelasting in 2014

  5. Garp zegt:

    @Ferry
    Bedankt voor de info.
    Je mag /kunt nog geen aantallen m.b.t. tot nu toe bestelde Yaris-sen HSD vermelden?

  6. @Peter:
    Het klopt dat sommige componenten in Japan gemaakt worden. Gezien de capaciteit daar verwachten wij echter geen vertragingen.

  7. @Garp: vanaf midden juni zijn de eerste Yaris Hybride modellen beschikbaar bij de dealers en kan er een proefrit gemaakt worden. De eerste afleveringen verwachten wij ongeveer 2 weken later. Of de Yaris Hybride een succes wordt is nog afwachten. Wel hebben wij al veel vragen en positieve reacties ontvangen.

  8. Garp zegt:

    Je zou denken dat de eerste bestellingen zo’n beetje gelijk met de showroommodellen geleverd moeten kunnen worden, toch? Is hier al iets zinnigs over te zeggen of weet een autodealer dat?
    En hoeverl Yarissen HSD zijn er al besteld? Wordt deze net zo’n succes als de Prius C in Japan? :)

  9. peter zegt:

    @frank ik had het niet over de productie auto.
    maar over de aanlevering hybride aandrijving, want die wordt toch
    in japan geproduceerd en die is volgens mij toch het zelfde als de
    aqua
    peter.

  10. @peter Nee, dit heeft geen gevolgen voor de levertijden van de Yaris Hybrid. De Yaris Hybrid wordt namelijk geproduceerd in Valenciennes te Frankrijk en de Aqua in Japan.

  11. peter zegt:

    Heeft het succes van de toyota aqua gevolgen voor de levertijden
    yaris hybride,omdat de zelfde aandrijf lijn wordt gebruikt.
    Komt volgens mij uit japan.

  12. @Garp, op onze Toyota Yaris hybride website staat het materiaal dat op dit moment beschikbaar is. Accessoires en hun prijzen worden bij een introductie van een nieuw model als laatste bepaald en die zijn daardoor helaas nog niet beschikbaar.

  13. Garp zegt:

    Waar blijft de prijslijst met de definitieve aanduiding van mogelijke accessoires en de bijbehorende prijzen? En de brochure? De Yaris HSD kan al besteld worden, maar het ‘verkoopmateriaal’ is niet compleet beschikbaar – hoe kan dit?

  14. peter zegt:

    @garp
    levertid is vermoedelijk eind juli afhankelijk
    kleur en binnen komst order met uitloop na aug
    dealer van gent veenendaal

  15. Garp zegt:

    @Peter
    Je doet overkomen alsof het levertijdstip ‘eind juli’ een zekerheid is. Is dat zo of een schatting van je dealer? (Welke?)

  16. peter zegt:

    gisteren auto besteld indynamic uitvoering
    kleur summer red metallic
    panoramisch dak incl privacy glas
    navigatiesysteem
    incl set winterbanden

    proefrit gemaakt auris hybride
    daarna met een yaris automaat
    was gelijk mijn eerste hybride ervaring perfeckt
    levertijd eind juli
    groeten
    peter

  17. @Garp, De verkoop van de Toyota Yaris Hybride is pas net gestart. Omdat Gerard de auto nu besteld heeft zal hij natuurlijk één van de eersten zijn in Nederland die deze auto gaan rijden.
    Bij de productie van auto’s is de volgorde inderdaad afhankelijk van meerdere factoren. Natuurlijk is de besteldatum leidend, maar ook de gekozen uitvoering, fabrieksopties en lakkleur zijn van invloed op de productievolgorde. Voor wat betreft de levertijden houden we vier maanden aan als indicatie.

  18. Garp zegt:

    @Remy:
    Je zegt dat “Gerard één van de eerste zal zijn die met dit model gaat rijden”.
    Is er dan al iets bekend over de levertijd?
    En hangt deze af van de gekozen kleur en opties?
    Want het zal toch niet zo zijn dat de Yaris HSD ‘per stuk’ en exact in volgorde van bestelling wordt gefabriceerd..?

  19. @Gerard, Gefeliciteerd met deze bestelling. Je zal één van de eersten zijn die met dit nieuwe model gaat rijden. Om de auto helemaal compleet te maken kan jouw Toyota dealer parkeersensoren inbouwen. Dit kan in de voorbumper en in de achterbumper. De prijzen zijn gelijk aan de sensoren voor de gewone Yaris en zijn binnenkort te vinden op onze accessoirekiezer.

  20. Gerard zegt:

    Ik heb hem vandaag besteld (Yaris Hybrid Dynamic) maar de dealer (Schouten, Gorinchem) wist niet zeker of het mogelijk zou zijn om parkeersensoren te leveren (ja, hij heeft een achteruitrijkamera en het is een kleine auto, maar toch handig). Zeker met die grote grille vraag ik me af of/hoe parkeersensoren (voor/achter) mogelijk zijn?

  21. @Eduard, Op dit moment is er nog geen Yaris Hybride waarin een proefrit gemaakt kan worden. In juni zal de auto bij de dealers staan.
    De Toyota Yaris Hybride heeft eenzelfde soort aandrijflijn zoals de Toyota Prius en Auris Hybride. Wel is er hard gewerkt om alle techniek compacter en lichter te maken voor een auto zoals de Yaris.
    Natuurlijk kan je een proefrit gaan maken in een Toyota Auris hybride. Maar om echt te ervaren hoe de Yaris Hybride aanvoelt moeten we nog een paar maanden geduld hebben.

  22. Eduard zegt:

    Bestaat er nu al een auto waar je een proefrit in zou kunnen maken met dezelfde automaat als de nieuwe Yaris full hybrid? Ik ben wel benieuwd hoe dit nu eigenlijk rijd, of is dit niet te ervaren door in een ander model te rijden?

  23. @ Goosje Op dit moment zijn er nog geen plannen om naast de Toyota Yaris Hybrid ook een Yaris plug-in uit te brengen. Natuurlijk hebben we straks wel de Toyota Prius die als plug-in beschikbaar komt.

  24. Goosje zegt:

    Full-hybrid is een mooi begin, maar wanneer kunnen we de Yaris plugin-hybrid verwachten?

    Groeten, Goosje

  25. @ Garp Inderdaad, wij hebben ervoor gekozen alle uitvoeringen van de Yaris Hybrid te voorzien van een sportief onderstel. De gehele Yaris Hybrid is wat sportiever vormgegeven in vergelijking met de huidige Yaris en daar hoort ook een sportief onderstel bij.

    Overigens kun je geen verband leggen tussen het brandstofverbruik en het sportieve onderstel. Er zijn tal van andere oorzaken die invloed hebben op het brandstofverbruik. Hierbij kun je denken aan de gebruikersomstandigheden, bandenspanning en de rolweerstand van het type band.

    Natuurlijk hoef je er niet bang te zijn, zoals Arno ook al aangeeft, dat dit ten koste gaat van het comfort. Maar, niets is zo persoonlijk als de rijbeleving. Dus mocht je willen ervaren hoe de Toyota Yaris Hybrid écht rijdt kun je ter zijner tijd natuurlijk een proefrit maken bij je Toyota dealer!

  26. Arno zegt:

    Er zal ongetwijfeld een (goede) reden zijn geweest om de HSD een iets strakker onderstel te geven. Toyota kennende betekent dit ook niet direct stuiter-hard. En een sportiever onderstel houdt wat mij betreft niet direct in dat het ten koste gaat van het comfort, in tegendeel. Als de HSD, met zijn hogere gewicht, daardoor een stuk minder overhelt en bochten soepeler neemt, dan is dat voor mij juist een pré en bevordert dit het rijplezier (en dus comfort).

  27. Garp zegt:

    @Frank: En dan stel ik mijn vraag over dat sportieve onderstel nogeens: waarom standaard bij de HSD (terwijl je die (o.a.) koopt om zuinig te rijden en dus juist niet sportief)? En het gaat t.k.b. het comfort.

  28. @ Jan Thijs @ Garp
    Zoals Garp terecht aangeeft is het lastig om de verbruikscijfers van Japanse modellen te vergelijken met Europese modellen. Een uitgebreide uitleg over de verschillen tussen de AQUA en de Yaris Hybrid vind je op de volgende pagine: http://blog.toyota.nl/hybride/full-hybrid-yaris-vs-aqua/

    In tegenstelling tot hetgeen mijn collega eerder heeft aangegeven is de hoogte van de Yaris benzine gelijk aan die van de Yaris Hybrid. Sorry voor de verwarring die hierdoor mogelijk is ontstaan. De Toyota Full Hybrid heeft inderdaad een sportief onderstel. Dit wil zeggen dat het onderstel wat ‘harder geveerd’ is en iets sportiever ligt in de bochten.

  29. @ Jan Tijs @ Garp Ik begrijp jullie vragen! Ik ga het even voor jullie uitzoeken en ik kom daar morgen op terug!

  30. Garp zegt:

    @Jan Thijs:
    In Jpan hanteren ze een andere norm. Voor de Aqua geven ze 1: 40 aam als verbruik. Dan zou je voor de Yaris 1:35 verwachten volgens de Europese norm. Maar de Aqua is wel een stuk lager: 141cm hoog en de Yaris 151. Maar of het daardoor 1:28,57 ipv 1:35 wordt… Het verschil vind ik groot.

    Een vraag (aan Toyota):
    De Yaris HSD heeft een sportief onderstel waardoor deze wat lager is dan de niet-HSD zo is hieronder aangegeven door u. Dit ivm de luchtweerstand en dus het verbruik.
    Echter: in de leaflet wordt voor de Yaris HSD als hoogte 151cm opgegeven net als voor de niet-HSD. Hoe kan dit?

  31. Jan Tijs zegt:

    Heeft iemand al enig uitleg waarom de Aqua zoveel zuiniger is dan de Yaris?

  32. @ Harm Jan Het klopt dat de nieuwe Yaris Full Hybrid standaard is voorzien van het Toyota Touch Multimediasysteem en dat het Toyota Touch & Go systeem als optie wordt aangeboden. Op deze manier kun je er als koper zelf voor kiezen om je Toyota Yaris Full Hybrid te voorzien van een navigatiesysteem of niet.

  33. @Garp
    Als je je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief, dan wordt je natuurlijk op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen.

    Een koopcontract wordt afgesloten tussen jou met een Toyota dealer. Annuleringsvoorwaarden worden hierin ook opgenomen. De Toyota dealer kan je precies vertellen wat deze voorwaarden zijn.

  34. Harm Jan zegt:

    De prijslijst heb ik inmiddels, Ben ook bij de dealer geweest. Wat zowel mijn dealer als ik ook vreemd vonden dat ook bij het duurste model het navigatiesysteem niet bijgeleverd wordt. Dat is anders dan de niet-hybride versie. Er staat dat het standaard met touch multimediasysteem is uitgevoerd, maar Touch and go is een (dure) optie. Kan iemand mij vertellen waarom dat is. Het ligt toch voor de hand om Touch and Go wel standaard te maken in het topmodel.
    Mijn dealer belde -waar ik bijzat- met Toyota. Ook daar begrepen ze het niet helemaal.
    Een foutje? of is er over nagedacht.

    Verder natuurlijk fantastische auto die ik dan kennelijk maar zonder navigatie moet kopen. Tom tom op de voorruit plakken is natuurlijk lelijk maar bijna 600 Euro extra is wel veel.

  35. Garp zegt:

    @Remy: bedankt voor je snelle reatie(s) en de info / uitleg. Ik besefte niet dat een sprotief onderstel ook betekende ‘verlaagd’. En dat lineaire verband tussen gewicht en verbruik had ik ook niet verwacht, hoor. :)
    Graag een bericht (wordt misschien wel gemaild als je je aangemeld hebt?) als de brochure en accessoirelijst met prijzen te downloaden is.)

    Nog een vraag over ‘presale kopen': kan een koop voor 1 juni nog worden geannuleerd n.a.v. de theoretische mogelijkheid dat een proefrit in juni tegenvalt..?

    Mvg,
    Garp.

  36. @Henk, Daar kan ik op dit moment nog geen antwoord op geven. hopelijk kunnen we binnenkrt een fietsendragerbeugel leveren. Maar dat is nog niet bekend. Kijk regelmatig op de site en dit blog om het laatste nieuws over de accessoires te lezen.

  37. @Tom, Vanaf 15 maart kan de Toyota Yaris Hybride worden besteld bij de dealers. Op dit moment is de levering wel afhankelijk van de kleur . Als je er nu één bestelt dan wordt de auto in juli geleverd. Maar als je een witte of pearl white lak bestelt dan zal het wat later worden.

  38. Jan Tijs zegt:

    Super auto naar mijn inschatting en wil hem erg graag hebben.

    Na de aankondiging van de Aqua (1:35: http://www.toyota.nl/nieuws/nieuws_52_tms.tmex) kijk ik ook raar aan tegen het verbruik van de Yaris van “maar” 1:28,6. De Aqua heeft immers dezelfde techniek. Gewicht is inderdaad behoorlijk laag met 1060kg (1070 voor de dynamic).

    Idd ook erg jammer dat deze versie (in tegenstelling tot de concept car) geen lithium-ion accu’s heeft. Dat deze geen Solar panelen op dak krijgt en geen camera zijspiegels heeft had ik wel verwacht.

    Wat ik persoonlijk weer jammer vind is dat je een Dynamic versie moet kopen om een armsteun te kunnen krijgen (grgr).

    Ik had ook liever het “kleine” pookje van de Auris/Prius gehad maar goed, dit is ook prima.

  39. @Garp, Dankjewel voor je kritische opmerkingen. De Toyota Yaris Hybride heeft een verlaagd onderstel zodat er minder weerstand gegenereerd wordt. En mindere weerstand leidt weer tot een lager verbruik. Daarnaast is een procentuele gewichtsafname niet direct in een verbruiksafname te vertalen met hetzelfde percentage.
    De vorm van de Prius is volledig bepaald om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Hoe kleiner een auto, hoe moeilijker deze de gewenste druppelvorm kunnen krijgen. Op de Auris hybride is dit nog gedaan door de bumpers anders vorm te geven. Bij de Toyota Yaris is dit moeilijker omdat de auto weer iets kleiner is. Dit zijn voorbeelden die aangeven dat het niet verbruik niet lineair afneemt als we naar kleinere auto’s kijken.
    De Toyota techneuten hebben hard gewerkt om de hybride techniek aanzienlijk lichter te maken dan die van de Prius. Natuurlijk zijn daar ook kosten mee gemoeid. Dat is één van de redenen waarom er geen lithium-ion accu’s worde gebruikt. Ze zijn wel compacter maar ook duurder. En de prijs is natuurlijk heel belangrijk in dit segment van de markt.

  40. Garp zegt:

    Hallo,
    Waarom heeft de Yaris HSD een Sportief onderstel?! Dit is comfort-verlagend en het heeft niets met zuinig rijden te maken, lijkt me. En dat is wat je wil met een HSD.
    En over het verbruik: het verschil met de Prius is (28,5 – 25) = 3,5. Dit is dus slechts 12,3% zuiniger. Hoe is dit geringe verschil te verklaren? Tenslotte weegt een Yaris (1345 – 1060) = 285 kg minder; is 21%! Die 1060kg vind ik trouwens erg meevallen – had boven de 100kg verwacht.
    Ik vind de kleurkeuze vrij beperkt. Jammer – waarom is er zo weinig keus?
    Tenslotte valt het me tegen dat er nog geen lithium-accu’s worden gebruikt zoals straks bij de nieuwe Auris. Zit dat er voor de Yaris over bijvoorbeeld één of 2 jaar ook aan te komen?

    Mvg,
    Garp
    P.s.: begrijp me niet verkeerd: als een proefrit t.z.t. me bevalt en het gemiddelde verbruik in de praktijk minimaal 1:25 is en de inruilprijs van mijn huidige auto redelijk is, wordt de Yaris HSD waarschijnlijk mijn volgende auto :)

  41. Tom zegt:

    Wanneer je nu besteld, dus zonder erin gereden te hebben. Is het dan waarschijnlijk dat hij in Juni geleverd wordt?
    Dank

  42. Henk zegt:

    Er kan op de Yaris Full Hybride toch wel een trekhaak worden gemonteerd om de fietsendrager te plaatsen?

    Verder ziet hij er prachtig uit!!

    Groet,

    Henk

  43. @ Eduard
    Ja, dat klopt. De Toyota Yaris hybride komt alleen in automaat versie uit.

  44. Eduard zegt:

    Jammer van die kilometerteller, de Yaris die we nu hebben met de teller in het midden kwam zo heerlijk speels over. En komt de Yaris hybrid er alleen in automaat versie uit? Het verbruik staat me enorm aan alleen zou ik het schakelen ontzettend missen.

  45. @Toya73, De pook in de Toyota Yaris hybride is gelijk aan de pook in de reguliere Yaris, Avensis en Verso die met een CVT zijn uitgerust. De Prius en Auris hybride hebben inderdaad een afwijkende pook op het dashboard.

  46. Toya73 zegt:

    Goedemorgen, als je de specificaties afzet tegen de prijs dan zal de Aspiration de meest verkochte versie gaan worden. Een vraag over de ‘pook’. De Auris Hybrid en de Prius hebben een klein pookje met een paar standen. Wat hier afgebeeld is doet meer denken aan een pook van een normale automaat i.p.v. een CVT. Gaarne een reactie

  47. Lolkje zegt:

    Hallo Remy,

    Bedankt voor je reactie en de link. Die had ik nog niet gevonden op de website. Inmiddels heb ik ook de nieuwsbrief in mijn mailbox ontvangen. Ik kan nu eens even gaan kijken wat er allemaal op en aan de yaris hybride zit.

    Groeten,
    Lolkje

  48. @Lolkje, We verwachten dat de Toyota Yaris Hybride begin juni bij de dealer staat. Dan kan er natuurlijk ook een proefrit gemaakt worden. De prijslijst is al te downloaden van onze website. wanneer de folder uitkomt kan ik nog niet zeggen.

  49. Lolkje zegt:

    He he:) Het gaat gebeuren. Ik was al bang dat hij niet meer zou komen!

    Wanneer kan ik een proefrit maken? De brochure doorbladeren, mijn kleurtje kiezen en gaan onderhandelen met de dealer?

    Groeten,
    Lolkje (al vanaf oktober/november aan het wachten!!)


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.