Wegenbelasting hybride per 2017 aangepast

hybride_toyota

Au. Sinds dit jaar behoort de hybride aftrek wegenbelasting tot het verleden. En een korting op de wegenbelasting omdat je in een hybride auto rijdt, zit er ook al niet meer in. Dubbel au. En toch is het allemaal niet zo erg als het wellicht klinkt.

Als eigenaar van een hybride auto (zonder stekker) betaal je het voltarief van de wegenbelasting, officieel Motorrijtuigenbelasting genaamd ofwel MRB. En de hybride aftrek wegenbelasting voor dit type auto is verdwenen. Er zit geen fiscaal voordeel meer aan een hybride auto, want ook de zakelijke bijtelling is gelijkgetrokken met de meeste andere auto’s, namelijk 22 procent.

Is er een overgangsregeling?

Alle veranderingen zorgen ervoor dat de medewerkers van de Toyota Klantenservice telefoontjes krijgen over de financiële consequenties van bijvoorbeeld het verdwijnen van de hybride aftrek wegenbelasting. Is er bijvoorbeeld een overgangsregeling? En: hoeveel moet ik voortaan betalen? Het antwoord op de eerste vraag is heel eenvoudig: die is er niet. Vanaf 1 januari 2017 betaal je het voltarief van de wegenbelasting. Het antwoord op de tweede vraag vind je onderaan dit bericht.

auris_hybrid

Diesels meer belast

Een troost is dat nagenoeg iedereen het voltarief betaalt. Slechts eigenaren van een volledig elektrische auto betalen geen MRB. Als je auto ouder dan 40 jaar is (met een Toyota kan dat makkelijk) en op benzine rijdt, ben je ook vrijgesteld. Wie verder een plug-in hybride rijdt (dus een hybride auto mét stekker en laadsnoer) betaalt de helft, mits de CO2-uitstoot niet meer dan 50 gr/km bedraagt. Wel gaan eigenaren van een vervuilende diesel (d.w.z.: meer dan 5 mg/km fijnstof) vanaf 2019 meer wegenbelasting betalen, namelijk 15 procent.

Hybride auto minder belast

Klein voordeeltje is dat de overheid tot 2020 de wegenbelasting voor alle personenvoertuigen verlaagd met 2 procent. Dat scheelt toch weer een beetje. Bovendien wordt een hybride benzineauto nog altijd minder belast dan een dieselauto of een auto op lpg. Andere factoren waarvan de wegenbelasting afhankelijk is, zijn:

  • Het leeggewicht van de auto, te vinden op de kentekencard
  • De CO2-uitstoot, zoals we hierboven uitgelegd hebben
  • De provincie waar je woont

Berekenen hoeveel wegenbelasting je per maand kwijt bent? Dat kan heel simpel met de online calculator van de Belastingdienst.

toyota_chr

Minder onderhoudskosten

Het is jammer dat de hybride aftrek wegenbelasting verdwenen is, maar er blijven genoeg redenen over om juist voor een hybride Toyota te kiezen. We noemen er enkele:

  • Extra comfortabel rijden dankzij de standaard automaat
  • Extra comfortabel onderweg wanneer de auto elektrisch en hierdoor nagenoeg geruisloos rijdt
  • Een laag brandstofverbruik in de praktijk (een hybride Toyota is volgens de Top 10 Zuinige Auto’s van de ANWB simpelweg het zuinigst)
  • De auto laadt zichzelf op, je hebt dus geen stekker en laadsnoer nodig
  • Minder onderhoudskosten omdat bijvoorbeeld een startmotor en distributieriem ontbreken
  • Minder bandenslijtage omdat de benzinemotor afremt op de elektromotor

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bekijk hier alle voordelen van hybride rijden.

3 reacties over “Wegenbelasting hybride per 2017 aangepast”

  1. @Rick, De regelgeving vanuit Den Haag hebben wij helaas niet in de hand. Wel doen wij er natuurlijk alles aan om Hybride rijden zo aantrekkelijk én prettig mogelijk te maken. Fijn om te lezen dat jij dat zo zo ervaart en dat je inmiddels alweer zeven jaar hybride rijdt. Welk model rijd je nu? Groet, Frank.

  2. Rick schreef:

    Ben het volledig met Danny eens. Ik kon en kan voor een lease-auto kiezen bij mijn werkgever, maar ik wil absoluut geen diesel (benzine mag niet en hybride wordt via een bizarre werkelijk verbruik regeling achteraf dik aan je verrekend “omdat het benzine is”) en wil ook een automaat. Daarnaast zou ik afgelopen jaar dan weliswaar nog een Peugeot 308 SW diesel of Auris TS Hybrid met 14% kunnen kiezen, om dan over een aantal jaar weer het volle pond te mogen betalen. Nee dank je. Dan liever particulier alles in de hand houden, al moest ik ook wel even slikken van de verhoging, zeker wanneer je auto door de 125kg toename ineens 2 klasse hoger uitvalt in MRB.

    Ach ja, ik ben het wel met het blog eens: genoeg andere redenen om hybride privé te blijven rijden. Ik ga inmiddels mijn 7e jaar hybride in en dit is mijn 2e Toyota hybride auto, met beide nog nooit een noemenswaardig probleem gehad.

  3. Danny Jarec schreef:

    Zo Jan particulier is weer de Sjaak en lease rijders houden gewoon hun lage bijtelling,als hun auto voor 1-1-2017 op kenteken staat. Weer slecht geregeld hier in Nederland .


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.