Toyota Supra: beesten van motoren

Toyota_Celica_Supra - Toyota-blog

Toyota is 50 jaar in Nederland! Een mooi moment om Toyota modellen in de schijnwerpers te zetten die in Nederland een belangrijke rol hebben gespeeld. Dit keer is dat de Toyota Supra. En aan het woord is Martin Bruijstens van de Toyota Celica Club Nederland waar ook de Supra welkom is. 

Tot de komst van de GT86 was de Supra de laatste achterwielaangedreven Toyota. Samen met het aansprekende design en vermogen is dit waarom de Supra zo begeerlijk , vertelt Martin, die zelf een Supra van de tweede generatie bezit. “En de motoren zijn beesten”, vervolgt hij enthousiast. “Mijn generatie Supra is feitelijk een luxere uitvoering van de Celica Liftback, maar met een andere neus. Dit om plaats te bieden aan de grotere 2,8-liter zescilindermotor.”

“Met de derde generatie begint het serieuzere werk met turbo- en zelfs twinturbomotoren, lederen bekleding en een targa-dak. Het is een sportieve Gran Turismo waarmee je dankzij het sperdifferentieel voor de achteras desondanks serieus kan gummen”, glundert Martin.

Belangstelling neemt toe
De laatste generatie Supra is sportiever dan al zijn voorgangers. Martin: “Alleen al de basisversie levert zowat 330 pk. Dit model is trouwens 10 jaar lang in productie geweest, van 1992 tot 2002. Ook omdat het model meelift op het succes van de populaire filmreeks ‘The Fast and the Furious’. De hoofdrolspeler hierin rijdt in een Supra.” De belangstelling uit Nederland voor deze vierde generatie neemt toe, aldus Martin. “Exemplaren worden uit Italië en Duitsland gehaald en soms zelfs direct uit Japan, waar de Supra ook nog heel gewild is.”

PS Na de Celica en Supra is het anno 2014 de beurt aan de GT86 om de sportieve eer van Toyota te verdedigen.

3 reacties over “Toyota Supra: beesten van motoren”

  1. @Jeroen: Ai, je hebt een punt! Ik beloof je dat we dat binnenkort goed gaan maken met een fraai achtergrondverhaal over de MR2… Kun je zo lang wachten?

  2. Jeroen schreef:

    Ik vind het wel vreemd dat de mr2 turbo hier niet genoemd wordt. Was ook echt een fantastische wagen en zeker ook sportwaardig. Dan doel ik op het jaren 90 model.

  3. Ron schreef:

    De Supra’s zijn geweldige auto’s, enig nadeel is dat ze altijd nogal zwaar waren,……… 5M-GE motoren zijn verder prima van de eerste lichting MA61’s,……. vermogen genoeg (170/180 pk afhankelijk van welke revisie) alleen de auto was nog al zwaar. Om dat te ondervangen bouwen wij nu de aandrijflijn van de MA61 in een Carina TA12 van 1972. Een hybride zo je wil 🙂


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.