Het blog van Toyota


Toyota roept Prius III terug voor software update ABS

Zoals wij eerder in een blogpost hebben gemeld, kan het remgevoel bij de Toyota Prius (derde generatie) onder bepaalde omstandigheden op een onregelmatig wegdek anders dan normaal aanvoelen. Wanneer op een normaal wegdek wordt geremd, voelt dit normaal aan, maar het kan voorkomen dat het remmen anders aanvoelt op een onregelmatige weg, bijvoorbeeld bij kuilen, richels en drempels. In onder meer die gevallen wordt het ABS-systeem van de Prius ingeschakeld, waardoor een mogelijk een andere remvertraging kan optreden.

De afgelopen periode zijn meerdere meldingen binnengekomen over dit remgevoel en Toyota Motor Corporation heeft daarom besloten een software-update aan alle bezitters van een derde generatie Prius aan te bieden. Door deze software-update zal het remmen ook bij een onregelmatige weg normaal en consistent aanvoelen. In Nederland komen 8.432 auto’s voor deze update in aanmerking.

Bent u de bezitter van een derde generatie Prius?
Dan wordt u persoonlijk uitgenodigd om een afspraak te maken bij uw Toyota dealer of bij een erkend reparateur. Bij deze afspraak zal de software van uw Prius de benodigde update krijgen.

Hoe weet ik van welke generatie mijn Prius is?
De eerste generatie is in de periode van 2000 tot 2004 verkocht en de tweede generatie in de periode 2004 tot mei 2009. Deze twee generaties vallen niet onder de software-update, omdat die modellen een ander type software hebben en bij deze modellen het inconsistente remgevoel niet optreedt. De derde generatie Prius is vanaf mei 2009 verkocht en de bezitters hiervan krijgen een persoonlijk bericht voor het maken van een afspraak bij de dealer.

Plaats op:
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • StumbleUpon
  • Delicious
  • Google Reader
  • LinkedIn
  • Digg
  • MSN Reporter
  • Myspace

    Gerelateerde berichten

    • Geen gerelateerde berichten

    26 reacties over “Toyota roept Prius III terug voor software update ABS”

    1. Toyota Informatie Center, Mandy schreef:

      @ Wim Appel,

      Om uw vraag te kunnen beantwoorden wil ik u adviseren de technische bibliotheek op onze website te bekijken. Zie hiervoor de link http://techdoc.toyota-europe.com/Bluetooth/search.aspx. Daar treft u de testresultaten van diverse mobiele telefoons. Mocht u nog verdere vragen hebben wil ik u adviseren contact op te nemen met uw Toyota dealer.

    2. Wim Appel schreef:

      Als het een TNS510 systeem betreft, dan is er sinds midden verleden jaar een firmware update beschikbaar.
      ———————————————————–
      Bedankt voor het antwoord, maar ik weet niet of het een TNS510 systeem betreft, ik heb een radio CD speler maar geen navigatiesysteem. Ik kan ook geen menu knop vinden om de software versie te controleren?

      Ik ben overigens in bezit van een HTC diamond telefoon.

      Graag uw reactie (ik kan mij bijna niet voorstellen dat een dergelijk software probleempje niet door Toyota zal worden opgelost)

    3. Toyota Informatie Center, Mandy schreef:

      @ D. Krans,

      Heel mooi te vernemen dat u zo tevreden bent over de service van uw Toyota dealer. Bedankt voor het compliment.

    4. D. Krans schreef:

      Mijn Prius zou vandaag worden afgeleverd.
      Heb voor tijdens het wachten op de nieuwe software een leenauto meegekregen zodat mijn oude auto ingeruild kon worden.
      Super service van Toyota!
      Zeer blij met deze tijdelijke oplossing.

    5. John schreef:

      Mijn BT werkt sinds vorige week prima, nieuwe radio/nav unit geplaatst ivm keiharde knallen uit random speakers.
      Zelfs BT contacten worden automatisch ovegezet.

      telefoon Nokia N85

    6. Robert van den Boogaard schreef:

      @Wim Appel:

      Als het een TNS510 systeem betreft, dan is er sinds midden verleden jaar een firmware update beschikbaar.

      Zie ook:

      http://discussions.nokia-asia.com/t5/Connectivity/TNS510-pairing-with-E51-SOLVED/m-p/538563/message-uid/538563

      My software version is 3.050. It was published on September 8th by a service message of Toyota Nederland. The dealer can download the software and install it on the TNS 510.

      To check the software version:

      – Press the Menu button on the TNS510 and keep it pressed;
      – Switch lights on and off three times;
      – The screen will show a menu;
      – Press Menu on the screen;
      – Press Bluetooth TEL Check;
      – Press Bluetooth Check;
      – Press Software version.

      The software version and other information will be shown on the screen.

    7. Wim Appel schreef:

      Ik ben erg benieuwd of de software update ook voorziet in aanpassing van de telefoon software, zodat mijn telefoon ook nog naar behoren via bluetooth gaat communiceren met het systeem.

      Ik ben overigens erg tevreden over de auto, maar de werking van het telefoonsysteem (mede een reden om de Aspiration uitvoering te kiezen) was teleurstellend, ik moet alle telefoonnummers handmatig invoeren omdat het systeem, naar ik begrepen heb bij mijn garage, met bijna geen enkele telefoon goed communiceert en een evt. oplossing is daar ook niet bekend.

      Veiligheid boven alles, maar graag hoor ik van Toyota of dit punt in deze software update is meegenomen of dat er binnen afzienbare termijn een oplossing komt.

    8. Jules Slaats schreef:

      Mooi dat het word opgelost. De Prius III is mijn eerste Toyota. Ik heb dus weinig ervaringen met Toyota. De media maakt de mensen echter stapelgek.
      Erg makkelijk om een merk zo kapot te maken.

      Mijn complimenten voor van Dorst BV en verzekeringen en hun schadebedrijf
      Schadenet, die een schade perfect voor me hebben opgelost.

      De heer J. van Dorst niet te vergeten.

    9. Hessel Holm schreef:

      Mijn Complimenten voor dit BLOG!

      Goed gedaan van Toyota NL. Tegen hen wil ik zeggen; trek je niets aan van eventueel negatieve reacties. Houd vooral de dienstverlening op peil.

      Heb toevallig vanmorgen een serieuze noodstop op de snelweg moeten maken vanwege een voorganger die het nodig vond om plotseling hard te remmen. De Prius III kwam adequaat tot stilstand en de remmen werkte dus perfect!

      Kortom mensen moeten zich niet zo druk maken en zich gewoon blijven concentreren op hun eigen leven. Iemand zij ooit al eens “much ado about nothing”.

    10. de jong schreef:

      Wat een gezeur over gevaarlijke remmen!!!en nu voor de twijfelaars,gewoon kopen ,het is een heerlijke auto.
      en de service is gewoon oké.En normaal gesproken kom je nooit in de werkplaats,alleen voor onderhoud !!! Dus leer je de monteurs ook eens kennen.

    11. Toyota Informatie Center, Pim schreef:

      @Danny van der Gaag

      Ik verzoek u contact op te nemen met het Toyota Informatie Center om uw vraag te beantwoorden. U kunt ons bereiken onder het gratis telefoonnummer 0800-0369.

    12. Toyota Informatie Center, Stef schreef:

      @ Van den Broek

      Wilt u contact opnemen met het Toyota Informatie Center om uw gegevens door te geven? Ons telefoonnummer is 0800-0369.

      Omdat u in een geïmporteerde auto rijdt, beschikken wij namelijk niet over uw gegevens, die we nodig hebben om u een persoonlijke brief te kunnen sturen.

    13. Robert van den Boogaard schreef:

      @Danny van der Gaag: Op een ijzige ondergrond glijdt elke auto!! Het al of niet hebben van ABS maakt daarbij geen bal uit. Sterker nog: in principe wordt de remweg door ABS eerder langer dan korter. Het idee achter ABS is dat de auto altijd bestuurbaar blijft. Wellicht was de schade dus te voorkomen geweest door opzij te sturen 😉
      De opmerking dat de remmen volledig weigerden lijkt mij erg sterk. Het feit echter dat je in staat bent een stukje op het blog te typen doet vermoeden dat de remmen het op zich wel goed doen….

    14. Rob Houweling schreef:

      Is er al bekend wanneer de update beschikbaar wordt? Mijn Prius zou aankomende vrijdag worden afgeleverd, maar dat gaat nu waarschijnlijk niet door. Zelfs bij mijn dealer weten ze niet wanneer de update binnenkomt.

    15. P.van der Vlerk schreef:

      Ik rijd sinds 1971 probleemloos Toyota. Mijn Prius 3 is mijn eerste hybride en na er 5 maanden (en 14.000 km) mee gereden te hebben kan ik niet anders zeggen dan: fantastische auto met een door mij nog niet bemerkt “remprobleem”.
      De ophef in de media past in een “Prius-hetze` die ongetwijfeld voor een groot deel wordt gestimuleerd door collega/autofabrikanten die nog niet echt een antwoord hebben op de Prius-techniek. Dat wordt dan weer dankbaar overgenomen door de media. De auto-rubriek van BNR heeft de Prius een paar weken geleden uitgeroepen tot de lelijkste auto van 2009 en hem het predikaat `zetpil uit Japan`meegegeven. Best wel komisch en het lijkt een beetje op het Buckler-effect dat Youp heeft weten te scoren, maar met kwaliteit hebben die grappen allemaal niets te maken. Onze vrienden van TopGear hebben de Prius uitgeroepen tot `stadsauto van 2009` terwijl een ieder die ermee rijdt weet, dat het helemaal niet een stadsauto bij uitstek is die alleen binnen de bebouwde kom elektrisch zou rijden. Buiten de stad doet hij het ook voor een groot deel elektrisch en veel zuiniger dan menig andere!
      Kortom, buitenbeentje Prius is voor alle mensen met een gewone auto die denken dat ze over coureur-eigenschappen beschikken een heerlijk pispaaltje. Dat is de prijs die Toyota voor originaliteit en kwaliteit moet betalen.
      Mijn advies aan al die zure recensenten is, ga er zelf eens een paar weken in rijden en verlos jezelf van de onwetendheid die bijdraagt aan deze negatieve stemmingmakerij en bespaar in een moeite veel benzine.
      Alle belangen tegen elkaar afwegend en gelet op het feit dat er praktisch geen sprake is van een gevaarlijk remprobleem, ben ik van mening dat Toyota het goed en op tijd heeft gedaan. Het zal mij er niet van weerhouden om Toyota te blijven rijden.

    16. Danny van der Gaag schreef:

      Ik blijf met een vraag zitten,wie betaald de schade aan mijn voorbumper?Ben stapvoets tegen iemand aangereden omdat de rem gewoon weigerde omdat het wegdek glad was.Als de ABS ingrijpt voel je dat in je rempedaal,niets van dit alles,niet eens blokkerende wielen.
      Heb het 4 weken ook al eens gehad met een ijzige ondergrond,dan wil je remmen en dan gebeurt er gewoon niks,ook niet dat getril in het rempedaal!Levensgevaarlijk.
      Auto rijdt perfect voor de rest(nooit zo’n fijne auto gehad)maar dit gedoe met de remmen gooit nu roet in het eten!

    17. Rinus Oudejans schreef:

      Ik heb de auto vanaf november en ik heb een nare bijgedachte dat het probleem volledig op het remgevoel wordt gegooid (is subjectief). Voor mij is een ander gevoel niet nodig. Als de auto maar betrouwbaar remt. En dat wordt op deze manier weer niet transparant tegengesproken. Dus….wat is het nou. Verder vind ik het een goede auto. Electronica (dus ook software) blijft een zwakke schakel en dat zit er wel heel veel in mijn toyota.

    18. j. strik schreef:

      blijft een fantastische auto ondanks de software update!
      bij deze oproep kunnen tevens mankamentjes meegenomen worden,
      scheelt een extra rit naar de dealer.

    19. Herman schreef:

      Moet zeggen dat ze het prima oplossen.

      Hoe hadden ze het voor de prius-3 sneller kunnen oplossen ?.
      Eerst onderzoeken wat er precies aan de hand is !,
      dan de conclusie trekken.
      Nou dat hebben ze dus gedaan.

      Ben zeer tevreden met deze auto, rijd lekker rustig, goed voor milieu, modern design, en zeer zuinig met brandstof.

      Ik ben nieuwsgierig wat Toyota voor ons in de toekomst nog in petto heeft, grotere accu capaciteit, zelf opladen ?, maar eerst even genieten van deze prius-3 !

    20. Robert van den Boogaard schreef:

      Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen van Johan Broer. Ik rijd sinds 1 week in een Prius 3 en natuurlijk is het vervelend dat je een keer terug moet, maar met mijn vorige auto (Renault Grand Scenic) ben ik ook een keer teruggeweest en zo ie er bij elk merk wel eens wat. Niets om he zorgen over te maken. De veiligheid is niet in het geding en ik vind dat Toyota het netjes heeft opgelost. We moeten ons niet gek laten maken door de, met name Amerikaanse, hijgerige, berichtgeving. Bedenk goed dat de USA het land is waar op magnetrons te lezen is dat je er geen huisdieren in mag drogen….

    21. Johan Broer schreef:

      Jongens jongens,

      Wat een negativisme lees ik in dit hele blog. Wees blij dat er zo adequaat wordt gereageerd en gehandeld, alsof al die mensen die nu zitten te huilen op dit forum zelf zo perfect zijn, kom op.

      De doorsnee hollander is nooit tevreden en heeft altijd wat te zeuren, al was het bv maar over het weer. Ik heb nu een Prius 3 en moet ook terug, so what, het is mijn 10e Toyo, van klein tot groot, en hoop dat er nog vele zullen volgen. Nooit wat gehad met al de Toyota’s, en dan hierom een merk laten vallen, sorry hoor, never!

    22. J.M. Ravestijn schreef:

      Dat er wel eens een terugroepactie moet plaatsvinden voor een niet-voorspelbaar mankement, is evident. Dat komt bij alle merken voor. Het is evenwel niet goed te praten dat Toyota niet eerder aan de bel getrokken heeft en de Priusrijders heeft ingelicht over het remprobleem. Men wist dit reeds langer gezien de update die reeds in de auto’s vanaf januari 2010 zijn opgeleverd. Het gevolg voor mij en ongetwijfeld heel veel meer Toyotafans is dat ik bij de volgende auto ga nadenken of ik wel Toyota wil blijven rijden na 20 jaar en 13 nieuwe auto’s verder.

    23. U.Muddah schreef:

      Toyota had meteen toen ze gemerkt hebben dat de klachten klopten (men had reeds alle vanaf januari gefabriceerde Prii de nodig geachte update gegeven) de eigenaren van de 2009 Prii 3 op de hoogte moeten stellen dat er een software update nodig was. Uit zichzelf. Dan had men nu geen boetekleed aan hoeven trekken om met het schaamrood op de kaken alsnog alle Prii terug te roepen. Het gevoel wat dan had geleeft was er een van “wat een service” geweest.
      Ben uiteraard toch ontzettend blij dat men dat nu zo snel alsnog doet, want het blijft een fantastische auto.

    24. Van den Broek schreef:

      Ik had nog een vraag aan de heren van de heren van Toyota Informatie Center.

      Ik ben sinds kort verhuisd van Duitsland naar Nederland. Daar heb ik in december mijn Prius 3 gekocht (was besteld in Augustus). Inmiddels is deze in Nederland op kenteken gezet, maar ik ben verder niet bekend bij Toyota of bij een dealer als zijnde een Toyota-bezitter in Nederland.

      Wat moet ik doen om toch gebruik te maken van de software update? Ik moet toch niet terug naar Duitsland neem ik aan?

    25. W.Wisselo schreef:

      Zojuist even mijn daeler gebeld of de software update al beschikbaar was voor mijn Prius 3,maar die was er nog niet.
      Iedereen krijgt bericht van Toyota en er wordt dan een afspraak gemaakt.
      Heb het rem(probleem) zelf 2 keer ondervonden was wel even schrikken,maar het is allemaal goed afgelopen.
      Alle PRIUS tegenstanders kunnen hiermee voorlopig weer heerlijk hun gerief halen !!
      Ondanks alles blijf ik het een superauto vinden, en als dit door de media opgeblazen probleem is opgelost, rij ik met nog meer plezier in mijn Jappie !!

    26. M. Aldus schreef:

      Goed dat er nu duidelijkheid is dat het om een software-update gaat en dat Toyota het gaat oplossen.
      Ben wel benieuwd of in afwachting daarvan nog wel aanpassing van rij- of remgedrag noodzakelijk is. Persoonlijk heb ik nog geen afwijkingen ondervonden, maar ik heb de auto ook pas 2 weken.


    Reacties zijn gesloten

    U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.