Het blog van Toyota


3x Prius rijtest die overtuigt

rijtest-prius

Wij weten wel hoe goed de Prius is en met name rijdt. Maar hoe zit dat met doorgewinterde autojournalisten? Zijn ook zij overtuigd? Getuige de volgende drie testverslagen hebben we ons huiswerk goed gedaan.

Als altijd is de nieuwe Prius zuinig. En schoon. Maar tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Prius lag de focus meer dan ooit op de rijeigenschappen. Elke nieuwe Toyota moet ‘fun to drive’ bieden en dat geldt ook voor de Prius, hybride boegbeeld of niet. Dus staat de nieuwe Prius op een gloednieuw platform met een extra laag zwaartepunt.

Dynamischer dan ooit

Door dat lage zwaartepunt rijdt de Prius dynamischer dan ooit. En wie kan dat nou beter beoordelen dan een autojournalist? Hij of zij heeft immers beroepsmatig in heel veel auto’s gereden, óók sportieve auto’s. Hoe luidt hun oordeel?

Stuurt heerlijk

De eerste Prius rijtest is het online testverslag van de Prius van Arts & Auto. Testredacteur Bram van den Acker zegt vooral gecharmeerd te zijn van de rijeigenschappen van de nieuwe Prius. “De Prius stuurt heerlijk, zit lekker en biedt een goede balans tussen vering en schokdemping, met een prima wegligging én prettig veercomfort tot gevolg.” We bedoelen maar.

rijtest-prius

Verwennerij!

De tweede Prius rijtest is te vinden op ClassyLife.nl. De lifestyle site richt zich naar eigen zeggen op mannen en vrouwen met smaak en stijl. Wat zeg je? Niet de juiste doelgroep voor de nieuwe Prius? “Jammer, dom en een gemiste kans”, vindt de testredacteur van ClassyLife.nl. En hij is nog een echte ‘petrol head’ ook!

“De Prius rijdt heel goed, biedt veel comfort en verwennerij en is super zuinig; wij reden er probleemloos en zeker niet traag 1 op 25 mee”, gaat ClassyLife.nl verder. We gaan er bijna van blozen. Het volledige testverslag van de Toyota Prius lees je op de site.

rijtest-prius

Begeerlijker dan ooit

Ook AutoZine.nl, met aanzienlijk veel testervaring, is onder de indruk van onze nieuwe Prius. “De nieuwe Prius is niet alleen zuiniger dan de kleinste stadsauto en schoner dan de schoonste diesel, maar rijdt voortaan ook nog eens beter. Daarbij is het uiterlijk aangescherpt en is de (veiligheids)uitrusting meer dan compleet. De Prius is daarom niet alleen verstandiger dan voorheen, maar vooral veel begeerlijker.”

Je best doen om zuinig te rijden hoeft volgens de autowebsite niet eens. “Tijdens de diverse testritten schommelde het verbruik tussen de 4.1 en 4.4 liter per 100 km. Zelfs wanneer stevig wordt doorgereden, komt het verbruik zelden boven de 5 liter per 100 km. Dat is minder dan zelfs de zuinigste concurrent met dieselmotor.” Het volledige testverslag lees je hier.

rijtest-prius

Zuinigste in praktijk

Enthousiast geworden? En dan hebben we niet eens verteld dat de nieuwe Toyota Prius volgens de ANWB en Natuur en Milieu de zuinigste auto (zonder stekker) in de praktijk is. De nieuwe Prius laat hiermee zelfs veel kleinere benzineauto’s en dieselauto’s achter zich!

Daarnaast keren de genen van de nieuwe Prius ook terug in de nieuwe Toyota C-HR, onze langverwachte crossover-coupé voor het C-segment. Beide auto’s maken gebruik van hetzelfde TNGA-platform en hebben dus een extreem laag zwaartepunt en een direct stuurgedrag. Op Toyota.nl vind je meer info over de Prius en over de nieuwe Toyota C-HR. Of vraag direct een proefrit aan.

3 reacties over “3x Prius rijtest die overtuigt”

  1. @Bert Oude Kotte; Bedankt voor je enthousiaste bericht over de Toyota Prius 4 Aspiration. Fijn om te lezen dat je zo tevreden bent over deze Toyota. Ik wens je in ieder geval voor de komende tien jaar nog veel rijplezier toe. :) Groet, Frank.

  2. Bert Oude Kotte zegt:

    Nog een aanvulling: de originele banden heb ik bij aflevering laten vervangen door Michelin CrossClimate in de passende maat. De invloed hiervan op het verbruik kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen, maar ik verwacht niet dat deze dramatisch is.

  3. Bert Oude Kotte zegt:

    Sinds begin juni j.l. bezit ik een Prius 4 Aspiration. Ik heb er inmiddels 7000km mee gereden: in de stad,op de buitenweg en op autobanen. Soms vrijwel leeg, soms met kampeeruitrusting achterin en 2 fietsen op de twinny-load, soms met een boedelbak erachter. Mijn boordcomputer vertelt me dat ik dat a raison van 4,3 liter op 100km heb gedaan. Ik ben zeer tevreden, want dit is behoorlijk wat zuiniger dan mijn vorige Toyota, een Verso-S Dynamic die het niet verder schopte dan 6,2 liter op 100 km overall. Al even onvergelijkbaar is het comfort: wat een rust, stabiliteit en comfort aan boord. Ik ben van plan nog minstens tien jaar deze auto te blijven rijden!


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.