Het blog van Toyota


‘Automeisje’ test Toyota AYGO x-play

 

20140822.01 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 2014

Afgelopen maart werd ik verkozen tot ‘Special Reporter’ door Toyota Nederland om verslag te mogen doen vanaf de beursvloer op het Autosalon van Genève. Het Mekka voor de autoliefhebber en een groot podium voor al het nieuws op autogebied. Ook de vernieuwde Toyota AYGO liet daar voor het eerst zijn snoetje zien; primeur! Mijn vooronderzoek krijgt nu een vervolg: Na de AYGO al als één van de eersten in het echt te hebben mogen ruiken, zien en voelen, mocht ik nu ook een lang weekend testrijden!

20140822.02 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 2014
Mijn logee is geen onbekende. Al jaren kiest jong en oud, man en vrouw voor dit succesnummer als dagelijks vervoermiddel. Bekend maar onafhankelijker; de drieling (bestaande uit de Citroën C1 en Peugeot 108 en Toyota AYGO) knipt de navelstreng door en gaat voor een meer onderscheidende look ten opzichte van zijn gelijktijdig ontwikkelde broertjes. Tenminste, van buiten dan. Op de voorportieren en de voorruit na, kan er van de carrosserie geen onderdeel meer onderling worden uitgewisseld. Kijk maar eens naar het opvallende kruis (de X-factor?) op de neus van de AYGO, die naar wens van een kleur kan worden voorzien. Afhankelijk van de uitvoering (vijf in totaal) stijl je dit wagentje volledig naar eigen smaak.

20140822.01 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 2014Het is alsof de AYGO zegt: ‘’Waar is het feestje? Hier is het feestje!’’ Weerspiegel je karakter door (contrasterende) kleuren te combineren en maak het hippe en frisse design nog unieker. Kies de juiste accessoires en stem de AYGO volledig af op je persoonlijke wensen. Het is wat jij ervan maakt; Go fun yourself!

20140822.04 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 201420140822.04 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 2014Tevens is het nu ook mogelijk om hem om te toveren tot semi-cabriolet met behulp van het elektrisch bedienbaar canvas dak (x-wave uitvoering). Een slimme zet van Toyota, om zo te kunnen concurreren met hippe boodschappenwagentjes uit een iets duurder segment. 

20140822.05 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 2014Betaalbare luxe creëert comfort (stoelen, bekerhouders), rijgemak (Hill Assist) en veiligheid (snelheidsbegrenzer). Vernieuwde technologie zorgt ervoor dat we nu kunnen multitasken vanaf het 7 inch grote x-touch display. Hierop zijn bijvoorbeeld de apps van je smartphone te zien, want het systeem heeft als handigheidje je mobiel te laten connecten via Bluetooth (incl. bediening voor audio en telefoon op je stuur). Het CD-tijdperk is uit en heeft plaatsgemaakt voor een AUX- en USB-aansluiting. Tot slot moet ik nog vermelden dat de AYGO naar wens nòg luxer is uit te voeren met o.a. een navigatiesysteem, parkeerhulpcamera en airconditioning. Vind ik leuk!

20140822.06 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 2014Eén punt nul klinkt trager dan dat hij in werkelijkheid is. De driecilinder benzinemotor heeft aan het krachtvoer gezeten waardoor hij nu ‘levendiger’ te noemen is terwijl de verbruikscijfers juist omlaag zijn gegaan. Daarnaast rijd je nog schoner en zuiniger met het Stop & Startsysteem. Ook de shift-indicator adviseert je over de eco-vriendelijke schakelmomenten. De AYGO heeft een vermogen van 69 pk’tjes, die in combinatie met vederlicht stuurwerk en soepel schakelen, prima hun mannetje staan in het drukke stadsverkeer. Hij is duidelijk volwassen geworden.

20140822.06 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje - 2014De vernieuwde AYGO is er één welke met zijn kop boven het maisveld uitsteekt door zijn flitsende design, flexibele interieur en zuinigheid. Meer voor minder. En wat kost betaalbaar rijplezier? De ‘mijne’ €11.250,- (vijfdeurs 1.0 VVT-i x-play)

20140822.08 - Rijtest nieuwe Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - Het Automeisje

Tekst en fotografie: Het Automeisje

 

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.