Het blog van Toyota


Brandstofcellen wekken energie op in Toyota fabriek

brandstofcellen_waterstof

Toyota droomt van een koolstofarme samenleving. Hierin behoort de uitstoot van broeikasgassen definitief tot het verleden. Een nieuwe manier van stroomopwekking moet helpen deze droom realiteit te maken.

Waterstofauto Mirai

De waterstofauto Toyota Mirai (zie foto onder) heeft ons al een eind op de goede weg geholpen; deze waterstofauto stoot immers alleen waterdamp uit. Zijn innovatie brandstofcel-technologie bewijst echter ook elders zijn nut. In onze Motomachi-fabriek in Toyota City, Japan, wekken we sinds kort met brandstofcellen energie op! Hierbij maken we ook nog gebruik van gasturbines, maar deze zijn heel klein. Het is dus een hybride systeem.

Lees ook: deze vrachtwagen rijdt op waterstof

toyota_mirai

65 procent efficiency

De stroom en warmte die het systeem dankzij een warmtekrachtkoppeling produceert, worden benut door de fabriek zelf. Het systeem maakt gebruik van waterstof en koolmonoxide – geëxtraheerd door natuurlijk gas te hervormen – en is goed voor 250 kW vermogen. Door de warmtekrachtkoppeling behaalt het systeem een efficiency van maar liefst 65 procent.

Lees ook: deze Toyota bus op waterstof rijdt in Tokio

brandstofcellen_waterstof

Geen broeikasgassen

Het hybride stroomgeneratiesysteem is ontwikkeld met Mitsubishi Hitachi Power Systems Ltd. Vooralsnog gaat het om een proefperiode, maar we werken absoluut verder aan de ontwikkeling en implementatie van brandstofcel-technologie in onze fabrieken. Ondertussen blijven we de werking en effecten ervan continu monitoren. Dit alles moet ertoe bijdragen dat onze fabrieken vanaf 2050 geen broeikasgassen meer uitstoten. Op weg naar een volledig koolstofarme samenleving.

Lees ook: hoe zetten we waterstof op de kaart?

brandstofcellen

Plaats een reactie