Dakar 2018: ontmoet het team en de Toyota Hilux die meedoet

dakar 2018

Voor de rally Dakar 2018 verschijnt Toyota met drie Toyota’s Hilux aan de start. Topcoureurs, onder wie de Nederlander Bernhard ten Brinke, doen met Toyota’s fabrieksteam een gooi naar de overwinning in een uitputtingsslag die in Peru begint en over duizenden kilometers via Bolivia naar Argentinië voert.

Een genot om naar te kijken

40 jaar geleden begon wat vandaag simpelweg ‘Dakar’ wordt genoemd als de rally Parijs-Dakar door de meest onherbergzame woestijngebieden van Afrika. Geestelijk vader van de rally, de Fransman Thierry Sabine, had voor ogen een evenement te creëren met als insteek: ‘een uitdaging om aan mee te doen en een genot om naar te kijken’. Dat lukte. Dakar werd wereldberoemd en leverde talloze heroïsche autosportverhalen op. Inmiddels is Dakar verhuisd van Afrika naar Zuid-Amerika. Op 6 januari 2018 vindt de start van Dakar 2018 plaats, in de hoofdstad van Peru, Lima.

dakar 2018

Toyota Hilux: succesvol terreinkanon

Vanaf de start gaat het twee weken lang voluit: 5.000 kilometer aan rallytrajecten, plus nog eens zo’n 4.000 kilometer aan verbindende routes, voor de finish op 20 januari in het Argentijnse Córdoba. Als er ergens op aarde een ultieme uitdaging is voor mens en machine, dan is het daar, in de ruigste gebieden van het Zuid-Amerikaanse continent. En opnieuw is Toyota GAZOO Racing South Africa erbij. Dit officiële fabrieksteam van Toyota doet sinds 2012 mee aan de Dakar-rally, altijd met de Toyota Hilux. En dit succesvolle terreinkanon is onlangs in een compleet nieuwe jas gestoken.

Compleet herzien

De Toyota Hilux is compleet herzien, zegt Glyn Hall, teambaas van Toyota GAZOO Racing South Africa. “De atmosferische V8-benzinemotor, de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn zijn wel overgenomen van de vorige Hilux, maar de manier waarop we die componenten gebruiken, is helemaal nieuw. De tests die we met de nieuwe Hilux gedaan hebben, zijn heel bemoedigend.”

De nieuwe Hilux is uitgerust met een nieuwe, onafhankelijke achterwielophanging en permanente vierwielaandrijving. De V8 is nu in het midden van de auto geplaatst – tussen en iets onder de coureur en navigator. Daarmee wordt een ideaal zwaartepunt bereikt.

Hilux biedt beste van 2 werelden

De nieuwe Hilux biedt het beste van twee werelden. De techniek is bewezen en betrouwbaar, terwijl de nieuwe lay-out zorgt voor meer stabiliteit en een sterk verbeterd rijgedrag onder zware terreinomstandigheden. Ideaal voor Dakar 2018! Betrouwbaarheid is het sleutelwoord, ook als het gaat om de crews die met de Hilux voor de winst gaan. Behalve de Nederlander Bernhard ten Brinke en diens navigator Michel Périn, zijn dat Giniel de Viliers en zijn copiloot Dirk von Zitzewitz en de equipe Nasser Al Attiyah en navigator Mathieu Baumel.

dakar 2018

Dakar-veteraan

De Viliers en Zitzewitz wonnen Dakar in 2009 met een ander team en stonden met Toyota meermalen op het Dakar-podium. Ook Al Attiyah en Baumel wonnen Dakar eerder en leidden de rally vorig jaar voor Toyota, voordat ze met pech uitvielen. Bernhard ten Brinke doet al sinds 2012 mee aan de rally, onder meer met een Toyota Hilux in 2016. Ook zijn navigator, de Fransman Michel Périn, is een Dakar-veteraan, die in 1984 zijn rallydebuut maakte. Ten Brinke en Périn treden in deze editie van de Dakar voor het eerst als duo aan.

dakar 2018

Winnend recept

“We willen niet te zelfverzekerd zijn, zeker niet als het gaat om zo’n zware rally als Dakar”, vervolgt Hall. “Maar we hebben wel het gevoel met de nieuwe Hilux een winnend recept in handen te hebben. De technische regels zijn veranderd en ik denk dat wij perfect zijn uitgerust om daar optimaal gebruik van te kunnen maken.”

Dat moet ook wel: zeven van de veertien rallytrajecten worden compleet offroad verreden, vaak over enorme zandduinen. Volgens de organisatie van Dakar 2018 wordt de 40ste editie dan ook een van de zwaarste ooit.

Toyota volgen tijdens Dakar 2018? Dat kan op Facebook en Twitter.

Plaats een reactie