Een waterstof vrachtwagen? Toyota maakt het mogelijk!

Toyota Project Portal

Rijden vrachtauto’s in de toekomst op waterstof? Als het aan Toyota ligt wel! Om te bewijzen dat het kan, heeft Toyota de Project Portal gebouwd: een waterstof vrachtauto voorzien van twee aandrijflijnen van de Toyota waterstofauto Mirai. Hij gaat rijden in de haven van Los Angeles.

Met de vlam in de pijp?

Hoe leuk het liedje ‘Met de vlam in de pijp’ ook mag klinken, het is nu eenmaal een feit dat stomende, ronkende vrachtauto’s allesbehalve toekomstbestendig zijn. Het transport moet schoner, efficiënter én stiller. Hoe kun je vrachtautovervoer nu écht schoon maken? Waterstoftechnologie biedt uitkomst.

Toyota Project Portal

Normaal tankprincipe

Een truck op waterstof heeft veel potentie, vooral omdat er geen tijd nodig is om urenlang te laden, zoals bij een elektrische aandrijflijn. Het tanken van waterstof kan gewoon ‘bij de pomp’ en duurt slechts enkele minuten.

Nog een voordeel

Een ander voordeel: de efficiency van brandstofceltechnologie is bij zwaar transport ongeveer drie keer hoger dan bij een personenauto. Behalve het milieuvoordeel betekent dat ook een financiële stimulans voor transportbedrijven, omdat de kostprijs lager zal uitpakken dan bij trucks op fossiele brandstoffen.

Toyota Project Portal

Eco power!

Project Portal is een gevalletje eco power. De twee brandstofcellen en elektromotoren leveren namelijk samen 492 kW (670 pk) en bijna 1.800 Nm trekkracht! Om voldoende trekkracht te genereren is tevens een batterij van 12 kWh geïnstalleerd, die bij afremmen wordt bijgeladen. Project Portal heeft een laadcapaciteit van 36.287 kilogram en kan tot 320 kilometer kilometer rijden, onder normale droge omstandigheden. Aangezien de Project Portal gaat rijden in de haven van Los Angeles en veelal kortere ritten maakt, is dit meer dan toereikend.

In de volgende video zie je hoeveel sneller een waterstof vrachtauto accelereert in vergelijking tot een vrachtauto op diesel. Een wereld van verschil!

Studie

De groene truck is onderdeel van een studie naar het potentieel van waterstoftechnologie in zwaar transporttoepassingen. De studie begint deze zomer en draagt bij aan het Ports’ Clean Air Action Plan, dat zich sinds 2005 sterk maakt voor het reduceren van emissies in de omgeving van Long Beach en Los Angeles en daarin ook succesvol is.

Toyota Project Portal

De sleutel tot succes

De waterstof vrachtwagen van Toyota is helemaal in zijn element in de haven van Los Angeles. Californië heeft namelijk het dichtste netwerk aan waterstoftankstations ter wereld. Mede om deze reden zijn er de afgelopen twee jaar al bijna 800 Toyota’s Mirai in Californië verkocht. Dit is het bewijs dat een goed dekkend netwerk aan waterstoftankpunten de sleutel is tot het succesvol uitrollen van waterstoftechnologie.

Waterstof is de toekomst

Toyota zet zich hier al jaren voor in via verschillende projecten. Toyota investeert bijvoorbeeld samen met bedrijven als Shell, Total, BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Linde Group en Air Liquide – verenigd in de Hydrogen Council – de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstofgerelateerde producten. Dat is omgerekend 1,4 miljard euro per jaar! Ook levert Toyota al een bus met waterstoftechnologie en natuurlijk niet te vergeten, de Mirai. Alle waterstofproducten hebben een grote overeenkomst: uit de uitlaat komt slechts een beetje waterdamp.

Toyota Project Portal

3 reacties over “Een waterstof vrachtwagen? Toyota maakt het mogelijk!”

  1. Bram schreef:

    Echt te gek deze ontwikkelingen, de toekomst is spannend vanwege de techniek en hoopgevend vanwege de milieu ontlastende aspecten. Ik blijf het volgen, interessant!

  2. ceessy schreef:

    Goed bezig !!!☺☺

  3. Erik schreef:

    Waterstof lijkt mij inderdaad meer geschikt voor zwaar transport. Voor vliegtuigen klinkt het ook logischer dan volledig elektrisch met (te) zware accu’s.


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.