Het blog van Toyota


Hoe Toyota GAZOO Racing voor jou nog betere Toyota’s maakt

toyota_gazoo_racing

We spraken met Koei Saga, de baas bij ons raceteam Toyota GAZOO Racing. Dat vraaggesprek leverde antwoorden op die we je niet willen onthouden. Wist je bijvoorbeeld dat racen ons helpt om voor jou nóg betere auto’s te maken?

Onder de naam Toyota GAZOO Racing doen we momenteel mee aan het wereldkampioenschap langeafstandsracen, het World Endurance Championship (WEC). Niet onverdienstelijk, want in 2014 werden we wereldkampioen. Volgend jaar komt daar onze deelname aan het World Rally Championship (WRC) bij.

Op de foto boven staat Koei Saga helemaal rechts, naast (v.r.n.l.) Toyota topman én fervent autosportliefhebber Akio Toyoda, 4-voudig wereldkampioen rallyrijden Tommi Mäkinen en Toshio Sato, Team President van Toyota Motorsport GmbH.

We racen omdat het waanzinnig leuk is, maar ook omdat we op die manier onze productieauto’s nog verder kunnen verbeteren. Onze eerste vraag aan Koei Saga is of hij hiervan een voorbeeld kan geven.

“Neem nou onze Toyota TS050 HYBRID. Deze hybride raceauto moet onder veel zwaardere condities presteren dan een hybride Toyota uit de showroom. De snelheid op het circuit is vele malen hoger dan op de openbare weg. Voor meer power en minder energieverliezen moet de auto over meer geavanceerde technologie beschikken. Die moet bovendien in zeer korte tijd ontwikkeld worden. En als we dan toch bezig zijn, waarom dan deze techniek en ontwikkelingstijd niet deels toepassen op bijvoorbeeld de Prius? Op die manier profiteert ook de Prius-rijder van een betere efficiency, een groot voordeel voor de klant.”

toyota_gazoo_racing

De topbaas van Toyota, Akio Toyoda, heeft gezegd dat de deelname aan het wereldkampioenschap rallyrijden een bijdrage levert aan het onderzoek naar autonoom rijdende auto’s; hoe dat zo?

“De grootste uitdaging van autonoom rijden, is dat je niet alles kunt voorspellen. Bijvoorbeeld als iemand opeens voor je gaat rijden of als voetgangers de straat oversteken zonder te kijken of er een auto aan komt. De sensors die we nu hebben, kunnen niet zo snel reageren. Onze rallyauto Yaris WRC is ook uitgerust met sensors. Die werken bij hoge snelheden. Pas constateerde een sensor bij zeer hoge snelheid een rots voor de auto. Wanneer sensors dit op een rallyauto kunnen, heeft dat een positieve invloed op de ontwikkeling van sensors in het algemeen.”

En racen op waterstof; zou dat ooit binnen de mogelijkheden behoren?

“Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. De grootste uitdaging zijn de waterstoftanks. Voor racedoeleinden zijn die nu nog simpelweg te groot. We moeten dus werken aan de dichtheid van waterstof  zodat het in veel kleinere tanks opgeslagen kan worden. Pas dan kunnen we ze gebruiken in raceauto’s waarbij veel draait om het gewicht van de auto.”

toyota_gazoo_racing

Tommi Mäkinen is de teambaas van het rallyteam van Toyota GAZOO Racing; waarom hij?

“Akio Toyoda heeft ooit met Tommi Mäkinen in een rallyauto gezeten. Toen bleek dat ze dezelfde passie voor racen en auto’s hebben. En ze bleken nog veel meer met elkaar gemeen te hebben. Er ontstond een hechte vriendschap en die leidde tot de samenwerking. Je moet weten dat Tommi Mäkinen enorm gepassioneerd is wat betreft het ontwikkelen van de perfecte rallyauto. We gebruiken zijn feedback en dat is nieuw voor ons. Voorheen ontwikkelden we een auto zo goed als mogelijk en vroegen we naderhand om feedback. Dit moet uiteindelijk resulteren in de ideale rallyauto.”

 

toyota_gazoo_racing

Wordt GAZOO ooit zoiets als AMG van Mercedes en het M-label van BMW? Met andere woorden: komen er straatauto’s van GAZOO?

“Een heel goede vraag. Als we het dan toch over de toekomst hebben, zeg ik: ja, dat is beslist mijn bedoeling. In Japan hebben we reeds auto’s met het GAZOO-label op de markt. In Europa is de uitdaging wel groter. Er is meer concurrentie en het kostenplaatje weegt zwaarder mee. Maar ik ben er mee bezig.”

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.