Hybride auto is de slimste, aldus de bekende autojournalist Ton Roks

hybride auto ton roks

In het vakblad Automobiel Management stond onlangs een column met de conclusie: hybride zal nog lang het slimste voertuig blijven. Als aanbieder van 8 verschillende hybride auto’s in Nederland zijn we hier maar wat blij mee. Vooral als je bedenkt wie de columnist in kwestie is.

De column is van Ton Roks, een van de bekendste – en meest ervaren – autojournalisten van ons land. En daarbuiten. Want Ton zit voor Nederland in de internationale jury van de Car of the Year-verkiezing, een van de meest vooraanstaande in zijn soort. Jarenlang was hij de hoofdredacteur van het veelgelezen AutoVisie. Momenteel heeft hij zijn eigen magazine, een licentie-uitgave van de Britse glossy Octane. De pay-off hiervan luidt: brandstof voor autoliefhebbers. Of ‘petrolheads’ zoals deze groep mensen ook wel eens wordt omschreven.

Visionaire zet

Dat juist Ton een hybride auto de slimste noemt, vinden we nogal wat. In positieve zin. Hij is van oorsprong een echte ‘petrolhead’. Een die in de dikste sportauto’s gereden heeft. Ferrari’s, Lamborghini’s, Porsches, noem maar op. Dus toen Toyota al in 1997 de eerste Full Hybrid auto op de markt bracht, had Ton zo zijn bedenkingen, geeft hij grif toe. “Het was echter een heel goede zet van Toyota, een visionaire zet. Wie het ook bedacht heeft; wees maar zuinig op hem of haar.”

hybride auto toyota prius

Laat je niet gek maken door Tesla

“Het duurt nog wel even eer we allemaal elektrisch rijden, áls dat überhaupt al gebeurt”, vervolgt Ton. “De nog beperkte capaciteit van een accu daargelaten, is een elektrische auto simpelweg niet voor iedereen relevant. Geschikt voor sterk stedelijke gebieden, maar wat maakt het uit als je bijvoorbeeld in Friesland, Schotland of Spanje woont? Het is verstandiger om spaarzamer met fossiele brandstoffen om te gaan. Laat je niet gek maken door Tesla; de echte wereldauto is de hybride auto. Die past in de huidige én nieuwe infrastructuur voor elektrische auto’s.”

Geaccepteerd door supercars

Als autojournalist heeft Ton regelmatig in een hybride Toyota gereden. “Ik reed al in de eerste Prius. Wat opvalt is dat hybride rijden tegenwoordig veel harmonieuzer gaat. Een leek beseft vaak niet eens dat hij in een hybride auto zit. Hybride technologie is zelfs geaccepteerd door supercars, zoals de Porsche 918 Spyder”, besluit Ton enthousiast waarmee hij aangeeft nog altijd een ‘petrolhead’ te zijn. Maar wel een met een hart voor de hybride auto.

Lees de volledige column ‘Hybride’ (Bron: Automobielmanagement.nl):

Sommige partijen geloven dat we in 2025 de grenzen dicht kunnen gooien voor auto’s die niet uitstootloos zijn. Hoe dat te rijmen valt met de Europese wetgeving dat voertuigen in 2021 maximaal 95 gram kooldioxide mogen uitstoten, laten ze in het midden. Moeten de fabrikanten die zo braaf zijn aan die norm voldoen, er in 2021 op rekenen dat hun auto’s na vier jaar de showrooms uitmoeten? Het is mij ook niet duidelijk of die uitstootloze auto’s in 2025 direct of indirect emissieloos moeten zijn – als ze hun stroom van kolengestookte centrales betrekken, zijn niet zonder uitstoot, dat mag helder zijn. Ben benieuwd hoe men dat gaat ‘oplossen’.

Van één ding kunnen we zeker zijn, de politici van nu kunnen die grens van 2025 gemakkelijk stellen – als het voornemen ten uitvoer gebracht moeten worden, dragen zij geen verantwoordelijkheid meer. Anderen zullen dan de fikse problemen moeten oplossen waarvoor we staan, zoals het bouwen van een elektriciteitsnetwerk dat honderdduizenden hongerige accu’s simultaan kan voeden en het genereren van echt schone stroom. Windmolens, zonnepanelen of toch kerncentrales? Wie gaat het zeggen?

Hoe lang zal de fixatie op de auto nog duren? Wellicht volgt er na 2025 bevrijding want als we dan allemaal Leaf rijden, zal duidelijk worden hoe laag het uiteindelijke rendement is van die verplichte  elektrificatie en de geïnvesteerde miljarden in het elektriciteitsnetwerk en de honderdduizenden laadpalen – omdat we de bussen, vrachtwagens, vliegtuigen, treinen, schepen, industrie, landbouw en onze potkacheltjes relatief ongemoeid hebben gelaten.

Zullen we dan in elk geval wel goedkoper rijden? Congestie blijft congestie, ook met autonoom rijdende elektro-auto’s. Er zullen hoe dan ook meer tol- en betaalsystemen komen. Wellicht mogen de ‘geëlektrificeerde autonomen’ fijn gratis de weg op, als ze in-car-advertising toestaan. Auto’s zullen geen luchtfilter meer hebben, maar een spam-filter.

De overheid haalt met fossiele bandstoffen miljarden aan belastingen binnen, die bron zal opdrogen, en de miljarden zullen elders ‘geoogst’ worden. Reken erop dat er politieke redenen gevonden worden om elektrische energie heel veel duurder te maken.

Misschien lukt het om nuchter te blijven. Het is verstandig om spaarzamer met fossiele brandstoffen om te gaan  – zeker in een wereld die nog niet precies weet hoe de enorme hoeveelheden elektrische energie op te wekken die we op een steeds vollere globe nodig gaan hebben. Ik zet in op de hybride, die zal nog vele decennia lang het slimste voertuig blijven. Hij functioneert immers in bestaande infrastructuren – en ook in nieuwe. En hij kan twee kunstjes die nog lang héél belangrijk zullen blijven: spaarzaam gebruik van fossiele brandstof en (nog) niet volledig afhankelijk zijn van een schone elektrische energievoorziening, die nog lang niet klaar is voor een brandstofloze wereld.

Ton Roks

Ontdek alle hybride modellen van Toyota in Nederland 

 

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.