Het blog van Toyota


Nieuwe Yaris: 5 hoogtepunten die je moet weten

nieuwe_yaris

De Yaris kan er weer tegenaan! Toyota heeft de nieuwe Yaris op maar liefst 900 punten vernieuwd. Maar omdat dat wel heel veel is om hier op te noemen, lichten we de belangrijkste er voor je uit.

De nieuwe Yaris kent dezelfde vanafprijs als de huidige: 14.495 euro. En daar krijg je heel veel extra’s voor terug!

1: Meer actieve veiligheid

Toyota rust elke nieuwe Yaris uit met Toyota Safety Sense. Dit uitgebreide pakket actieve veiligheidssystemen zorgt ervoor dat jij en je gezin nog veiliger onderweg zijn. Het bestaat uit de volgende systemen:

  • Pre-Collision System met Autonomous Emergency Braking
  • Lane Departure Warning
  • Automatic High Beam
  • Road Sign Assist (afhankelijk van de gekozen uitvoering)

Op Toyota.nl lees je wat deze systemen van Toyota Safety Sense nou precies doen, inclusief duidelijke video’s.

2: Nieuw design

Het design van de nieuwe Yaris komt uit de koker van Toyota’s Europese designcenter ED in Zuid-Frankrijk. De trapeziumvormige grille met 3D-look is een eyecatcher vanjewelste. Het geeft de Yaris meer karakter. Bovendien oogt de voorkant hierdoor breder en krachtiger. De koplampen zijn ook nieuw. En is de Yaris uitgerust met LED dagrijverlichting, dan maakt deze op fraaie wijze deel uit van de koplampen. De dagrijverlichting mondt uit in zilverkleurige accenten die op hun beurt naar het prominent geplaatste Toyota logo wijzen.

nieuwe_yaris

Aan de achterkant vallen vooral de nieuwe achterlichten op. Die zijn afhankelijk van de uitvoering voorzien van LED verlichting en lopen nu door in de achterklep. Dit geeft de Yaris ook van achteren een bredere, stoerdere look. De bumper is nieuw en als je goed kijkt, zie je de trapeziumvorm van de grille terugkomen. Er is keuze uit 2 nieuwe carrosseriekleuren: Hydro Blue en Lava Red.

‘Wie zich meer wil onderscheiden, kiest voor de Yaris Bi-tone. Hiervan zijn het dak en de raamstijlen in zwart uitgevoerd’

3: Slimmere ergonomie

Bij zo’n mooi exterieurdesign kan het interieur niet achterblijven. De focus lag op een frisse, modernere look met nieuwe materialen en een verder verbeterde ergonomie en human-machine-interface (HMI). In het instrumentarium vind je een nieuw 4,2-inch TFT-kleurendisplay. Hier kun je belangrijke rijgegevens aflezen, zoals het gemiddelde brandstofverbruik. Je aandacht blijft zoveel mogelijk bij de weg. De bediening gebeurt vanaf het stuurwiel. Dat is voortaan voorzien van pianolakzwarte accenten. En kijk eens naar die trendy ventilatieopeningen met propeller-design!

nieuwe_yaris

Wat gebleven is, is dat de nieuwe Yaris net zo ruim is als voorheen. Terwijl hij vanbuiten juist lekker compact is. Ideaal voor die krappe parkeerplekjes in de stad of als je eens met vrienden of vriendinnen op pad wil.

4: Meer rijplezier voor jou

Het belangrijkste nieuws van de nieuwe Yaris ligt onder de motorkap. Hier maakt een volledig nieuwe 4-cilinder benzinemotor zijn debuut. Een motor die sterker, maar ook zuiniger is dan de 1.3 die hij opvolgt. Maar met een groter slagvolume, namelijk 1,5-liter. Dat klinkt wellicht vreemd. Andere merken introduceren juist motoren met minder inhoud zoals 1,0-liter. Maar wij hebben onze 1.5 zo zuinig weten te maken door bepaalde hybride technologie toe te passen. Zoals uitlaatgasrecirculatie.

‘De nieuwe 1.5 benzinemotor is zo zuinig en schoon dat hij al voldoet aan de nieuwe Euro 6c emissienorm die per 1 september 2017 gaat gelden’

De motor kent verder zowel een Otto- als een Atkinson-cyclus, net als een hybride Toyota. De motor schakelt automatisch tussen beide cyclussen voor optimale prestaties. Zoals een verbruik dat tot 12 procent lager ligt dan van de 1.3. En 10 procent meer vermogen. De 1.5 levert 82 kW/111 pk. En doordat het meeste koppel (118 van maximaal 136 Nm) al vanaf 2.000 toeren per minuut beschikbaar is, reageert de Yaris 1.5 lekker fel. Dat geeft jou meer rijplezier.

nieuwe_yaris

5: Yaris Hybrid nog stiller

Natuurlijk is ook de nieuwe Yaris leverbaar als superefficiënte Hybrid. Een unieke auto in zijn segment en volgens de ANWB de zuinigste auto in de praktijk van Nederland. Zijn CO2-uitstoot van slechts 75 gr/km is nog altijd best-in-class. Het comfort van de Yaris Hybrid is toegenomen door aanpassingen aan de motorsteunen en schokdempers. Hierdoor ervaar je nog meer stilte tijdens het rijden. En net als voorheen is een automaat standaard. Vooral in het drukke Nederlandse verkeer waarbij je veel moet op- en terugschakelen is dat een verademing. Ervaar het zelf met een proefrit.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan over de nieuwe Yaris, maar zoals gezegd: 900 vernieuwingen is teveel om hier op te noemen. De belangrijkste hebben we hier genoemd. Binnenkort kan je zelf kennismaken met de nieuwe Yaris, hij staat naar verwachting begin mei bij de Toyota dealer.

11 reacties over “Nieuwe Yaris: 5 hoogtepunten die je moet weten”

  1. jan schreef:

    GAAF model!!!

  2. Jan timmers schreef:

    Zou kunnen,maar volgens de garage komt het door de korte draaicirkel en is het een yaris kwaaltje

  3. @Jan Timmers: Op afstand kan ik niet goed beoordelen waar dit gebonk vandaan komt, maar heeft dit niet te maken met de banden en de kou?

  4. Johnny schreef:

    Vind de yaris mooi en zuinig maar is net effe te klein kwa lengte voor iemand van 190lang. Als hij gebaseerd zou zijn op de auris had ik de koop aangedurfd

  5. Frans schreef:

    Ik vind hem wel mooi. Maar blijf toch jammer vinden dat het WEER een facelift is en geen totaal nieuw model en dat na zes jaar. Hadden toen belangstelling voor Yaris en hybride omdat daar de automaat in zit ivm handicap vrouw. Tot de dealer zei dat er een heel nieuw model aan zat te komen en wij zoiets hadden , ja gaan we nu niet doen waren toch er benieuwd naar het nieuwe model. Vandaar dat hij me tegenvalt .

  6. Niels R. schreef:

    Mooie auto hoor! Hoop dat ‘ie een beetje van de genen (stuurgedrag, levenslust ect) uit het DNA van de GT86 en de CHR meekrijgt! Lekker bezig Toyota!

  7. Jan timmers schreef:

    Als er ook iets is gedaan aan het gebonk van voorwielen bij het kort uitparkeren, zou ik dat waarderen.

  8. Peter schreef:

    De eerste Yaris vond ik het mooiste model tot deze nieuwe telg.
    Mooie wagen das zeker!

  9. H. Hornstra Moedt schreef:

    Perfecte auto qua techniek en verdere uitvoering, wat ik niet anders verwacht had van een auto waar ik al ruim 30 jaar met groot plezier in rijd.( drie typen Corolla en een Aygo)

    Jammer van die langzamerhand overdreven grote zwarte grille die de auto samen met de koplampen als ogen en het Toyota-embleem als neuspunt, een vooraanzicht geeft van een kwaaie vent met grote muil die op je afkomt. Beter geschikt als ontwerp voor een bulldozer of graafmachine.
    Nogmaals jammer, jammer!

  10. @G.Kraaijenbrink: Bedankt voor het mooie compliment. Daar doen wij het voor!

  11. G Kraaijenbrink schreef:

    Hij ziet er weer geweldig uit,vooral de binnenzijde spreekt mij zeer aan.Het is dat wij nog een heel fijne Yaris bezitten die het uitstekend doet (Hybrid)Mochten we nog overwegen voor een nieuwe dat zal deze onze volgende auto worden Thats for sure.Het is een weergaloze fijn auto om mee te rijden.Succes met deze topper.vr.gr.G Kraaijenbrink Emmeloord


Plaats een reactie