Het blog van Toyota


Pre crash systeem Yaris getest door ANWB: 10 en een griffel!

pre_crash_systeem_yaris

De nieuwe Toyota Yaris is standaard uitgerust met een pre crash systeem. Dat hoop je nooit nodig te hebben, maar hoe weet je dan dat dit pre crash systeem werkt? Een autojournalist van de ANWB durfde het aan en rijdt zonder te remmen op een obstakel af. ‘Dat is best eng!’

Veiligste auto in zijn klasse

In de volgende video zie je Gert Wisse van ANWB Auto. We hadden hem uitgenodigd om het pre crash systeem van de nieuwe Toyota Yaris te ervaren. Dat zit op elke nieuwe Yaris. En daarmee is de nieuwe Yaris een van de veiligste, zo niet de veiligste auto in zijn klasse. Officieel heet het Pre-Collision System. Het helpt een aanrijding met een voorligger te voorkomen door zelfstandig te remmen. Superhandig, want zo voorkom je bijvoorbeeld een kop-staartbotsing in de file op het moment dat je aandacht verslapt.

Zónder te remmen

Maar hoe weet je nou dat het pre crash systeem naar behoren functioneert? Hier komt Gert Wisse om de hoek kijken. Als doorgewinterde autojournalist is hij wel wat gewend. Dus vroegen we hem of hij in een nieuwe Yaris op een obstakel wilde afrijden zónder te remmen. Dat doet de Yaris wel is onze heilige overtuiging. Maar een beetje vreemd is het wel. Als bestuurder rem je immers nagenoeg automatisch.

In de volgende video zie je of de Yaris op tijd remt …

10 en een griffel

Je ziet het, de Yaris remt keurig op tijd! “Een 10 en een griffel voor de Yaris”, aldus Gert die zonder kleerscheuren uitstapte. Dat het pre crash systeem standaard op de Yaris zit, is best bijzonder. Op de meeste andere modellen in zijn klasse is het slechts optioneel leverbaar voor pak hem beet 1.000 euro. Daar kun je veel leuke dingen voor doen, nietwaar?

Lees de bevindingen van de ANWB over pre carsh systemen

pre_crash_systeem_yaris

Toyota Safety Sense

Het pre crash systeem van de nieuwe Yaris maakt deel uit van Toyota Safety Sense. Een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen dat standaard op de Yaris zit. Behalve het pre crash systeem krijg je standaard Lane Departure Alert en Automatic High Beam. En vanaf de Aspiration komt daar verkeersbordenherkenning bij. We beloven dat al deze systemen net zo foutloos functioneren als het pre crash systeem. Of zullen we Gert weer bellen?

7 reacties over “Pre crash systeem Yaris getest door ANWB: 10 en een griffel!”

  1. jan schreef:

    @Wim jij past zo in de VVD reclame pessimist optimist! :-p

    Het is een pracht systeem en het werkt echt goed, vandaag weer getest en gelijk de Yaris Challenge gedaan 3.8L en 70% elektrisch!!!!

  2. Herman schreef:

    @Ferry, hartelijk dank voor de informatie!
    Het systeem kent ook geen schrik-seconde, dus het is altijd sneller dan de bestuurder. Heel mooi systeem!

  3. @Herman: het Pre-Crash Safety-systeem maakt gebruik van een camera en lasersensor om voorliggers te detecteren. Als het systeem oordeelt dat er een grote kans op een aanrijding met de voorligger bestaat, geeft het een geluidssignaal. Als het systeem merkt dat een aanrijding vrijwel onvermijdelijk is, wordt de maximale remdruk alvast klaar gezet voor de bestuurder en even daarna zal het systeem zelf remmen.

    Op het moment dat het systeem merkt dat de bestuurder weer de controle overneemt (sturen, rempedaal diep intrappen e.d.) zal het Pre-crash Safety-systeem weer uitschakelen.

    Hoe een dergelijk systeem werkt bij een ander merk en welke eisen de politie stelt aan een auto weet ik niet. In de Toyota Yaris kan je het systeem, mocht je dat willen, uitschakelen.

  4. Herman schreef:

    Hoe werkt zo’n systeem eigenlijk? Mij is bekend, dat een bekend Duits merk ook zo’n systeem heeft, maar als politie-auto vond men het minder geschikt, omdat de auto automatisch remde als je een stel boeven op de hielen zat…

  5. peter schreef:

    Ja dat is waar maar ja het systeem evenals nightvision abs traction control land assist hill start assist en nog veel meer is made in Japan
    zakelijk gaat voor eerst duur verkopen aan mercedes bmw etc en dan zelf net zoals het automatisch inparkeren systeem zat al
    op honda modellen in de jaren 80 in japan

  6. Wim schreef:

    Leuk systeem, helaas heeft de auto achter mij dat niet. Gevolg: die klapt op mij en ik wordt alsnog tegen de voorligger geduwd. Ik weet wel, dat is niet mijn fout, maar van de bestuurder achter mij, maar toch….. Zolang niet iedere auto van zo’n systeem is voorzien blijft het nog steeds wachten op de klap.
    Maar, OK het begin is er.


Plaats een reactie