Recall: software-update voor Prius Wagon en Auris (2010-2014)

De Toyota Prius Wagon

Toyota vraagt twee van zijn hybride modellen terug naar de Toyota dealer te komen voor een software-update. Het gaat om de Toyota Prius Wagon (zie foto boven) en de Toyota Auris uit de productieperiode mei 2010 tot en met november 2014.

De software-update voorkomt te grote spanningswisselingen in de ‘inverter’. Dat is zeg maar de omvormer die energie uit de batterij omzet in bruikbare energie voor de elektromotor. Te grote spanningswisselingen kunnen namelijk een effect hebben op de prestaties van de aandrijflijn.

De Toyota Auris (2010)

De Toyota Auris Hybrid uit 2010

De software-update neemt circa een half uur in beslag. Uiteraard zijn de kosten hiervan voor rekening van Toyota. Eigenaren van de betrokken auto’s ontvangen persoonlijk bericht van Toyota. Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen.

Nieuwe Toyota Auris
Heb je de nieuwe Toyota Auris Hybrid besteld of zelfs al geleverd gekregen? Dan is er niks aan de hand. De nieuwe Auris Hybrid maakt gebruik van andere software en behoeft geen software-update.

35 reacties over “Recall: software-update voor Prius Wagon en Auris (2010-2014)”

  1. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Michel, dat klopt. Het verschil zit hem puur in de software. (De ECU is anders geconfigureerd). Daarom hoeven niet alle Toyota Auris modellen teruggeroepen te worden. Groet, Ferry.

  2. Michel schreef:

    Beste Ferry,

    Dat klopt idd, er staat een trekgewicht op. Maar dan ben ik wel nieuwsgierig wat het verschil is tussen mijn Auris en degene die wel terugmoeten, zijn deze al anders geconfigureerd?

  3. Toyota Informatie Center schreef:

    Goedemorgen Michel. Bedankt voor je bericht. Het chassisnummer kan ik zo niet controleren. Als jouw Auris TS echter een trekgewicht heeft (staat op de autopapieren) dan is een update van de ECU software niet nodig. Mocht je toch nog twijfelen, bel mij gerust even. Ik kijk het graag even voor je na. Ik ben bereikbaar op het telefoonnummer 0800-0369. Groeten Ferry

  4. Michel schreef:

    Beste,

    Mijn dealer zegt dat mijn Auris TS uit 2013 niet onder de terugroepactie valt. Klopt dat? De dealer heeft het nagekeken in het systeem.

    Het gaat om VIN SB1ZS3JE20E03xxxx

    Ik moet voor een ander probleem naar de dealer toe, en het zou uiteraard fijn zijn om direct de update te laten installeren mocht het noodzakelijk zijn, dan hoef ik er niet speciaal voor heen te rijden, de dealer zit nl. niet om de hoek, vandaar.

  5. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Carl, vervelend om te lezen dat je wat problemen ervaart met jouw Toyota Prius Wagon. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ben je al bij de Toyota dealer geweest om hier naar te laten kijken? De dealer is er immers om problemen voor je op te lossen. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen dan mag je mij altijd even bellen op het gratis telefoonnummer 0800-0369 (09-17/ma-vr).Ik help je graag. Groet, Frank.

  6. carl schreef:

    ik heb een prius wagon en die is net drie jaar geworden en ik reed op de grote weg in het donker met dimlicht aan en dashbord verlichting dimt dan automatisch maar opeens ging het fel branden en even daarna weer naar normaal en daarna nog een paar keer .
    vroeger betekende dat de spanningsregelaar van je dynamo kapot aan het gaan was en nu zou ik het niet weten maar het kan ook een begin zijn van de foute software die nu ge-update moet worden en dit een gevolgschade aan het worden is

    wie heeft dit ook al eens gehad ?

    verder zitten er rammels in de auto en knakt het stuur bij inparkeren en een auto van deze klaase hoort dat nog niet te hebben en zeker niet bij een kilometerstand van net 12000

  7. Toyota Informatie Center schreef:

    Hallo Wietze, wij verwachten deze maand de brieven te versturen. Groeten Susan

  8. Wietze schreef:

    Ik heb een Toyota Auris hybride uit 2011.
    Is er al enigszins zicht op het feit wanneer wij een brief kunnen verwachten om een afspraak te maken bij de Toyota dealer?

  9. Toyota Informatie Center schreef:

    Bedankt voor het compliment Robert. Ik ben blij dat ik samen met de dealer je hierbij kon helpen. Groeten Ferry

  10. Robert Ellenbroek schreef:

    Voor alle duidelijkheid : Ik heb geen aandelen, belangen etc. in Toyota. Toch maar ff een compliment uitdelen aan Toyota. Waarom? Ik rijd al jaren verschillende merken en sinds 2 jaar hebben we ook een Toyota Auris in de familie. Helaas ging er recent wat mis met de hybride Auris. We hadden pas 1 beurt achter de rug bij Wolfs&Verkerk Oisterwijk. Toch kwamen er vanuit Toyota en de Dealer alle hulptroepen onze kant op. Er wordt perfect met je geschakeld vanuit Toyota en het probleem is keurig verholpen. Nu krijg ik zelfs deze gemaakte kosten vergoed omdat deze gerelateerd kunnen zijn aan deze software update. Keurig dus en een compliment waard.

  11. jan & anu schreef:

    @wim: misschien wisten de dealers al van deze update voordat deze in de pers en op dit blog werd aangekondigd. Die servicebeurt vond eind juni plaats.

    We hebben die genoemde update niet hoeven te betalen, die stond vermeld als garantie.

    We hadden na die update echter niet de ervaring zoals die door Rick en Sanne wordt beschreven dus we twijfelen of onze update met de inverter te maken heeft gehad.

  12. Toyota Informatie Center schreef:

    Beste Jan,

    Bedankt voor je bericht. Dit is niet hetzelfde. Fijn om te lezen dat de dealer al voor je heeft uitgezocht dat jouw Auris niet wordt teruggeroepen.

    Groeten Ferry

  13. Wim schreef:

    Ik vraag me af of deze update al bekend was toen je auto een beurt kreeg.
    De update is trouwens gratis, dus ik hoop niet voor je dat ze dit hebben doorberekend.

  14. jan & anu schreef:

    Onze Auris Hybrid van juli 2013 zou volgens dit recall bericht dus ook een software-update dienen te krijgen.
    Onze dealer deelde ons echter na telefonische navraag mee dat dit niet het geval was.
    Er staat wel een post AGG80B ‘AGG80A+herprogrammeren instrumentenpaneel’ op de laatste onderhoudsfactuur van juni jl. Is dat dan dezelfde update waarvan in dit topic spreke is?

  15. Rick en Sanne schreef:

    We hebben onze Auris hybrid laten updaten en…….Geweldig!! Wat een verschil!! De monteur vertelde dat je er niets van zal merken,maar dat doe je wel degelijk !! Hij is nu net drie jaar geworden en zo heeft hij nog nooit gereden.
    Heel soepel en geraffineerd en zit heerlijk aan het gas. Ook het “loeien” van de motor bij optrekken is een stuk minder geworden. Als hij nu getest wordt lopen de testers er echt wel mee weg.Voor ons lijkt het wel een andere auto met zijn souplesse Kortom zorg dat je deze update zo snel mogelijk krijgt, want wij zijn er helemaal happy mee en dat hadden ze al drie jaar eerder moeten doen !!!!

  16. Toyota Informatie Center schreef:

    @J.Bakker de kentekenchecker is helaas nog niet actief voor deze terugroepactie. Neem even contact met mij op via het gratis nummer 0800-0369 dan zoek ik het voor je uit. Groeten Susan

  17. J. Bakker schreef:

    Ik heb de Auris hybride van januari 2014, kenteken 4-ZPK-72; jawel: ook bij de RDW bekend. Volgens het algemene Toyota-bericht moet een update plaatsvinden. maar op de toyotasite waar het kenteken moet worden ingevuld, komt het bericht dat mijn kenteken niet bekend is. ra ra??

  18. Toyota Informatie Center schreef:

    @Maria, dat is een logische beredenering. Echter was bij het publiceren van dit blog-bericht nog niet bekend wanneer de uitnodigingen verstuurd gaan worden. Maar het klopt, medio september worden de eigenaren van de betrokken Toyota’s persoonlijk geïnformeerd middels een brief.

  19. Maria schreef:

    Reactie per mail van Toyota Informatie Centrum op mijn vraag:
    Wanneer kan ik dan persoonlijk bericht van Toyota verwachten?
    Een dergelijke terugroepactie start bij een persbericht. Dit is ook voor Toyota Nederland het startschot van een dergelijke campagne. Wij gaan de officiële Toyota dealers informeren, leveren de juiste software aan en vragen bij het RDW de adres-gegevens op van de eigenaren van de betrokken Toyota ’s. Vooral deze laatste stap neemt een aantal weken in beslag. Dus pas over een aantal weken ontvangen de eigenaren van de betrokken Toyota ‘s van ons een brief met een uitnodiging om bij de Toyota dealer langs te gaan. Wij verwachten dat wij in september de brieven met een uitnodiging om bij de Toyota dealer langs te gaan te versturen. Uw Toyota Auris is betrokken bij deze terugroepactie. U krijgt van ons een persoonlijk brief thuisgestuurd. Hier had m.i. dus al bij kunnen staan… naar verwachting in september?!

  20. Jan Graat schreef:

    Er wordt door het TIC steeds geantwoord dat de eigenaren van de betreffende auto’s persoonlijk bericht van Toyota Nederland ontvangen maar wanneer komt dat bericht ?

  21. Toyota Informatie Center schreef:

    Hallo Robert, het klopt dat jouw Auris al een software gehad heeft. De software update van vorig jaar had betrekking op de alarmlichtschakelaar. De Auris is toen voorzien van nieuwe software om te voorkomen dat de 12 volts accu leegloopt. Die software update staat los van de software update aan de inverter van het hybride systeem waar het hier om gaat. Ik leg je de verschillen graag uitgebreid uit. Neem daarvoor even contact met mij op via het gratis nummer 0800-0369. Groeten Susan

  22. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Bram, de TS valt ook onder deze terugroepactie. Is jouw auto betrokken dan ontvang je van Toyota een persoonlijke brief.

  23. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Peter, je hoeft zelf geen actie te ondernemen. Eigenaren van de betrokken auto’s ontvangen persoonlijk bericht van Toyota.

  24. Robert van R schreef:

    Vreemd bericht dit. Vorig jaar moest ik voor een software-update naar de dealer, maar van die recall is niets op deze pagina te vinden. Op jullie Facebookpagina bewust ook geen melding hiervan te vinden gok ik, het is dat ik op de radio iets hoorde?! Ook nog niets over m’n Auris (2013) gehoord via post of mail.

    Dus: of ik heb toen een update gehad die ik niet had horen te krijgen, of er klopt iets niet aan bovenstaande verhaal. Via de kentekenchecker https://www.toyota.nl/kentekencheck.json krijg ik alleen maar een foutmelding Unable to connect call vin checker.

  25. Bram schreef:

    Goedenavond,
    ik rij in een Auris TS van oktober 2013. Ik heb nog niets van mijn dealer gehoord. Valt de TS ook onder de terugroepactie?

  26. Peter schreef:

    Mijn Auris uit 2012 valt dus waarschijnlijk wel onder de terugroepactie. In de krant staat het vermeld maar mijn dealer heeft nog niets van zich laten horen. Moet ik zelf actie ondernemen?

  27. @Rene: De Auris Hybride en Prius Wagon gebruiken andere software voor de aansturing dan de Prius III. Daarom zijn beide modellen niet eerder teruggeroepen. We houden reparaties overal ter wereld in de gaten en hebben gezien dat dit euvel zich ook in deze software kan voordoen. Veiligheid voor alles en daarom worden nu ook deze modellen teruggeroepen.

    Op dit moment zijn wij bezig met de inventarisatie van alle betrokken chassisnummers en berijders. Zodra dit is afgerond versturen wij een brief naar alle eigenaren van de betrokken auto’s. In de tussentijd kan je gewoon met de Prius Wagon op vakantie. Mocht je nog vragen hebben? Bel mij gerust op 0800 0369. Ik help je graag verder.

  28. Rene schreef:

    Wat vreemd verhaal. Deze software update is al in februari 2014 aan heel veel wat priussen3 gegeven. De Auris en de Wagon werden daarvan toen uitdrukkelijk uitgezonderd. (zie ditzelfde blog) En nu moet het plotseling wel? Klinkt allemaal niet zo betrouwbaar.. Mijn vrouw zit nu niet met een gerust hart in de Wagon als we op vakantie gaan.

  29. Toyota Informatie Center schreef:

    @Johan en @Wim: op dit moment wachten wij nog op alle chassisnummer van de auto’s die betrokken zijn bij de recall. Of jullie Toyota daar ook bij zit, weet ik helaas nog niet. Zodra we al deze gegevens compleet hebben, gaan we de desbetreffende berijders uitnodigen middels een brief.

    Jullie kunnen gewoon met de auto op vakantie gaan.

  30. Johan schreef:

    Hoe kan het nou dat mijn Toyota Prius Wagon uit oktober 2013 volgens de Toyota dealer in Den bosch vanmiddag aan mij meldde dat dit voor mijn auto niet geldt? (En dat ik niet moet geloven wat er allemaal op internet gezegd wordt!)

    Is het toch niet duidelijk welke modellen het betreft? Ik wilde dit graag voor mijn vakantie laten doen, maar dat hoefde blijkbaar niet. Of toch wel? Moet ik me nu zorgen maken?

  31. Wim schreef:

    Ik heb een Auris TS (Touring Sport) van begin 2014. Valt die er ook onder?

  32. Toyota Informatie Center schreef:

    @Peter en @Bas, deze terugroepactie heeft alleen betrekking op de Toyota Prius Wagon en de Toyota Auris. De Toyota Yaris hoeft niet voorzien te worden van een software-update.

    @Jan, bedankt voor je hulp! 🙂

  33. jan schreef:

    @Peter,

    Peter staat de Yaris in het bericht???
    Dan is het niet voor de Yaris….

    Goed lezen aub

  34. Bas schreef:

    Ben ik ook erg benieuwd naar…
    De yaris en auris uit de vorige periode hebben grote overeenkomsten in de hybride aandrijflijn dus…

  35. Peter schreef:

    Geldt het niet voor de hybride Yaris?


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.