Toyota Century: de Toyota die geen Toyota wil zijn

toyota century

De wereld verandert razend snel. Maar niet alles. Gelukkig maar. Neem nou de Toyota Century. De statige sedan kwam in 1967 op de markt. En binnenkort presenteren we de pas derde generatie!

Tikkeltje verwaand

toyota century logo

De Toyota Century is een verhaal apart. Een statige klassiek gelijnde sedan. Niks geen modieuze crossover of trendy 4-deurs coupé. De Century blijft trouw aan wat hij al decennialang is: een 4-deurs sedan met een traditioneel ‘three-box-design’ – motor, passagiers en kofferruimte. Koppig? Misschien. We noemen het liever onverzettelijk.

Een Toyota logo ontbreekt. De Century is zo speciaal dat hij een eigen logo heeft. Alsof-ie geen Toyota wil zijn. Maar hij is het dus wel. Een tikkeltje verwaand, maar we vergeven het hem.

toyota century

In de watten leggen

De Century legt zijn inzittenden volledig in de watten. Vandaar het sedan-design. Dat levert de meeste binnenruimte op. De wielbasis bedraagt een riante 3,1 meter (ter vergelijk, de Avenis biedt 2,7 meter). Verder geen aflopende daklijn die hoofdruimte weg snoept. De Century is het beste dat je van Toyota kunt kopen. Mits je niet in Europa woont, want hier is hij niet te koop. De kwaliteit staat niet ter discussie.

toyota century

Genieten geblazen

Zet de eerste en de nieuwste generatie Century naast elkaar en je ziet duidelijk dat dit dezelfde auto is. Niet letterlijk, want zelfs een rustpunt als de Toyota Century gaat met zijn tijd mee. Zijn milieuprestaties bijvoorbeeld, die zijn beter dan ooit. Is de eerste generatie Century nog uitgerust met een smeuïge V8 en de tweede zelfs met een machtig sterke V12, de nieuwe Century is voorzien van een hybride aandrijflijn. Niet meteen ‘ah jammer’ roepen, want de elektromotor is gekoppeld aan een 5,0-liter V8. Genieten geblazen!

toyota century

20 speakers en 100% wol

Laat je niks wijsmaken door zijn traditionele design, de Toyota Century biedt de nieuwste snufjes zoals een premium audiosysteem met 20 (!) speakers, alle actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense en een kristalhelder LCD-scherm in de centrale armsteun waarmee alle stoelen, de audio en de klimaatbeheersing bediend kunnen worden. En vanzelfsprekend zijn de achterste stoelen uitgerust met een massagefunctie. Stel je voor zeg. Geen leder zeg je? Klopt. De stoelbekleding is 100% wol. Lekker zacht. Leder is overigens wel leverbaar.

toyota century

Oase van rust

Als je achterin de Century zit, lijkt de wereld stil te staan. Een oase van rust, niet in de laatste plaats te danken aan de speciale banden waarop de Century rijdt. Die zijn dusdanig ontwikkeld dat ze nagenoeg geen afrolgeluiden laten horen. De V8-motor is zo afgesteld dat je hem nauwelijks hoort. Verder ervaar je geen vibraties. Niks. De lengte van de Century bedraagt 5,3 meter. En om maar idee te geven hoe lang dat is: een Rolls-Royce Ghost is 5,4 meter lang. De Century is dan ook de Rolls-Royce onder de Toyota’s.

toyota century

De nieuwe Toyota Century maakt zijn werelddebuut op de Tokyo Motor Show 2017 die op 28 oktober 2017 zijn deuren voor het publiek opent.

Plaats op:
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • StumbleUpon
  • Delicious
  • Google Reader
  • LinkedIn
  • Digg
  • MSN Reporter
  • Myspace

    Gerelateerde berichten

    • Geen gerelateerde berichten

    2 reacties over “Toyota Century: de Toyota die geen Toyota wil zijn”

    1. @Martijn, ik begrijp jouw verzoek helemaal, maar vooralsnog zijn er nog geen plannen om dit model ook in Nederland aan te bieden. Groet, Frank.

    2. Martijn schreef:

      De vraag is dus eigenlijk; wanneer komt Toyota met zo’n geweldige prius-plus naar Nederland.


    Plaats een reactie