Het blog van Toyota


Toyota i-TRIL Concept is vet cool!

Toyota i-TRIL Concept

Hoe verplaatsen we onszelf in de grote steden over tien tot vijftien jaar? Wat denk je van de Toyota i-TRIL Concept? Onze visie op stedelijke mobiliteit in 2030. En bovendien een vet cool ding om te zien!

Voor actieve dames

Steden worden steeds drukker en drukker. Ze groeien vooral in de hoogte en minder in de breedte. En dit betekent minder ruimte voor het verkeer. Kleinere en wendbare auto’s zijn dan meer dan welkom, zoals de Toyota i-TRIL Concept, een wereldprimeur op de Autosalon van Genève van maart 2017. Hij is voor één specifieke doelgroep ontwikkeld: de moderne 30- tot 50-jarige actieve vrouw, single, met twee kinderen en een energieke levensstijl, zoals de dame in de volgende kort video:

Waku Doki

Ook belangrijk: de i-TRIL Concept sluit aan op Toyota’s filosofie ‘Waku Doki’. Dit is Japans voor ‘Beat of the Heart’. We geven hiermee aan dat ook toekomstige elektrische auto’s rijplezier kunnen bieden. Met een volle accu kan de i-TRIL Concept tot 200 kilometer elektrisch rijden. Je kunt zelf sturen of de auto alles laten doen, autonoom dus. Er zijn verschillende zitposities mogelijk: een hogere zitpositie of een soort ligstand – vergelijkbaar met de zitpositie in een kart. Genieten van autorijden, weet je nog? Dat is de bedoeling.

Toyota i-TRIL Concept

Slimme 1+2-stoelopstelling

De Toyota i-TRIL Concept is nog geen drie meter lang en 1,5 meter hoog. De bestuurster (sorry mannen) zit voorin. Achter haar is plek voor twee passagiers, bijvoorbeeld haar kinderen. Door deze slimme 1+2-stoelopstelling hebben ze achterin een optimaal zicht naar voren.

Het interieur zit vol ruimtebesparende slimmigheidjes. Bij het openen van de portieren gaat een deel van de vloer mee en de bestuurdersstoel kan 20 graden draaien. Is dat even makkelijk in- en uitstappen! De hoofdsteun voor de bestuurder zit in het dak. Die klapt naar beneden, zodra je zit. Je merkt: we hebben aan alles gedacht.

Toyota i-TRIL Concept

Gamecontroller

Sturen gaat met een soort gamecontroller. Deze komt in de manuele rijmodus naar je toe en trekt zich terug in autonome modus. In die laatste modus maken speciale interieurlichten aan passagiers duidelijk in welke richting de i-TRIL helt. Het wagentje kent namelijk een kantelmechanisme waardoor hij als het ware door de bochten leunt, net als de kekke Toyota i-ROAD dat doet.

Geen voetpedalen

Je hebt het misschien al gezien, maar de i-TRIL Concept heeft geen voetpedalen. Daarom is er een zee aan beenruimte! De bestuurdersstoel heeft een centrale rib die de benen optimaal ondersteunt. Alle informatie zie je in een head-up display en dankzij een Human Machine Interface (HMI) kun je communiceren met het multimedia- en infotainmentsysteem via spraaktechnologie. Handig!

Het interieur is aangekleed met eersteklas materialen, zoals alcantara en een houten vloer. Het fraaie bekledingspatroon op de achterbank zie je terug in de wielen vóór (19-inch) en achter (20-inch).

Toyota i-TRIL Concept

Vlinderdeuren

En heb je de vlinderdeuren al gezien? Die scharnieren aan de A-stijlen voor maximaal gemak tijdens het in- en uitstappen. Niet alleen voor de bestuurder, maar ook voor de twee passagiers op de achterbank. Erg slim allemaal. Laat de toekomst maar beginnen!

Toyota i-TRIL Concept

6 reacties over “Toyota i-TRIL Concept is vet cool!”

  1. @Peter, Toyota blijft inderdaad continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe modellen. Wij hebben de afgelopen jaren dan ook al diverse futuristische modellen ontwikkeld, zoals de Toyota i-Road en de i-Tril. Of deze concept cars ooit in productie worden genomen, dat is op dit moment nog niet bekend. Tot die tijd moeten we daar van blijven dromen, of gewoon genieten van jullie eigen Toyota IQ. Groet, Frank.

  2. Peter schreef:

    Hoi Herman,

    Ja die FineX vind ik ook bizar mooi

  3. Peter schreef:

    Als grootste autofabrikant en samen met Honda voorloper op hybride waterstof en electrische auto’s snap ik niet dat Toyota nog geen klein model aanbiedt in ons land.
    Raar genoeg al verscheide hightec modellen voorbij zien komen als bijv de i trill en i road.

    Prachtige modellen design ook.

    Maar waarom gestopt met de IQ als hybrid plug in?

    Gisteren nog even gereden met de IQ benzine 1.0 rijdt onzettend relaxed heeeel anders dan onze 90pk IQ diesel die niet alleen zuinig is maar tevens ook brute power levert.
    De meeste autorijders voornamelijk in dure wagens kunnen er niet tegen dat we bij blijven of voorbij streven.

  4. @Peter, Ondanks dat ik jouw wens helemaal snap, zijn er helaas nog geen plannen om de Toyota iQ opnieuw uit te brengen. Groet, Frank.

  5. peter schreef:

    komt er nog een vervanger van onze toyota iq

  6. Herman schreef:

    Als ik mocht kiezen neem ik toch liever de Fine X. Die heeft ook mooie deuren, maar… kan op de plaats draaien! Hij heeft namelijk vierwielbesturing. De draaicirkel is net zo groot als de lengte van de auto. Lijkt me een uitkomst in nauwe steegjes. En als ik het wel heb is het ook nog een hybride.


Plaats een reactie