Het blog van Toyota


Toyota ontwikkelt nieuwe efficiëntere katalysator

toyota_c_hr_header

We hebben wat nieuws: een katalysator. Nu niet meteen afhaken. Een katalysator mag dan niet zo sexy zijn als bijvoorbeeld onze nieuwe crossover C-HR, hij zit wel net zo ingenieus in elkaar.

Allerlei voordelen

Een nieuw innovatief design zorgt ervoor dat de katalysator 20 procent kleiner is dan zijn voorganger. En dat niet alleen, voor de fabricage hebben we 20 procent minder kostbaar edelmetaal nodig. Dat is nodig voor de zuiverende werking van een katalysator. Desondanks levert de nieuwe katalysator dezelfde prestaties op het gebied van zuivering. Dat we minder edelmetaal gebruiken, biedt allerlei voordelen. Het kost minder. Bovendien putten we hulpbronnen minder snel uit.

Optimaliseren zuiveringswerking

We hebben heel veel onderzoek gestoken in het optimaliseren van de zuiveringswerking van katalytische edelmetalen. Wat is bijvoorbeeld de meest geschikte vorm en lengte? En hoe dik moet de wand van de afzonderlijke cellen van de cel-structuur zijn voor de beste zuivering?

toyota_katalysator

’s Werelds eerste

Het resultaat is ’s werelds eerste katalysator met integraal gevormde ‘Flow Adjustable Design Cell’, FLAD®. De cel-structuur van het binnenste gedeelte van de katalysator (met een hogere cel-dichtheid) wijkt hierbij af van die van het buitenste gedeelte (met een lagere cel-dichtheid). Je ziet het op de afbeelding hierboven. Bij een traditionele katalysator (links op de afbeelding) is de cel-structuur identiek.

toyota_katalysator

Veel efficiënter

Een identieke cel-structuur leidt echter tot een onevenwichtige stroom uitlaatgas, zie afbeelding boven. Die beweegt namelijk sneller door het binnengedeelte dan door het buitengedeelte. Hierdoor zijn in het binnengedeelte meer katalytische edelmetalen nodig om hetzelfde zuiveringseffect als in het buitengedeelte te krijgen. Onze katalysator heeft een afwijkende binnenste cel-structuur die dit niet nodig heeft. Veel efficiënter.

De nieuwe katalysator introduceren we in onze toekomstige modellen, om te beginnen met de LC 500h van concerngenoot Lexus. Maar ook nieuwe Toyota modellen krijgen de efficiëntere katalysator. En zo werken we continu aan het ontwikkelen van steeds betere auto’s.

Plaats een reactie