Een ware revolutie: de Toyota Prius

 

Een ware revolutie: de Toyota Prius

Als Toyota in 1997 de eerste generatie Toyota Prius aan de wereld toont, slaat iedereen van verbazing achterover. Een auto met een benzinemotor én een elektromotor? En in serieproductie? Is het daar niet veel te vroeg voor? Nou, nee … 

De Toyota Prius is de eerste in serie geproduceerde Full Hybrid auto ter wereld en niet meer uit ons verkeersbeeld weg te denken. Bijna 49.000 Nederlanders hebben sinds de Nederlandse marktintroductie in 2000 een exemplaar aangeschaft. Dat is inclusief de Prius Wagon. En de Prius Plug-in Hybrid. Waar komt dat succes vandaan?

Ongekende langetermijnvisie
In de jaren 60 zucht Japan onder de gevolgen van sterke verstedelijking. Geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van luchtkwaliteit, klimaatveranderingen en dreigende olietekorten, denkt Toyota na over alternatieve aandrijflijnen. Sterker nog: we reserveren structureel geld voor toekomstige innovaties op dit gebied. Een toen ongekende langetermijnvisie die ons uiteindelijk de Prius brengt.

Een ware revolutie: de Toyota Prius

Het showdebuut van de eerste generatie Prius. Zucht, 1997 alweer. Wat vliegt de tijd.

Prius ontketent revolutie
Begin jaren 90 geven we extra gas wat betreft de ontwikkeling van een ‘echt duurzame auto’. In 1995 op de Tokyo Motor Show presenteren we een auto die intern bekendstaat als Project G21. Dit is feitelijk de eerste Full Hybrid ter wereld! De definitieve versie van deze ‘Prius’ onthullen we 2 jaar later. En daarmee ontketenen we een revolutie in de autowereld; de eerste stap naar elektrificatie van op grote schaal geproduceerde auto’s!

Een ware revolutie: de Toyota Prius

Geen uniek studiemodel of conceptcar. Nee, de Prius is groen en daadwerkelijk te koop. In 1997 een ware revolutie!

Ondanks alle scepsis en opgetrokken wenkbrauwen die de eerste generatie Prius ten deel vallen, geloven we rotsvast in het concept én de opzienbarende techniek. Niet onterecht. Al in zijn introductiejaar wordt de Prius in Japan uitgeroepen tot ‘Car of the Year’. 

Prius is géén fantasienaam
Voordat we verder gaan, willen een misverstand uit de wereld helpen. De naam Prius is géén fantasienaam. In het Latijn betekent het ‘vooraf’. Hiermee willen we benadrukken dat de Prius een extra zuinige en schone auto is, nog vóórdat de wereld zich überhaupt bekommerde om dergelijke eigenschappen. (Hier vind je meer feiten en fabels.) De Full Hybrid aandrijflijn bestaat uit een zeer efficiënte 1,5-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor.

Lees hier wat hybride rijden nou precies inhoudt.

Een ware revolutie: de Toyota Prius

Hollywood rijdt Ferrari? Welnee. Filmster Cameron Diaz had een eerste generatie Prius en staat hier op het punt in te stappen in haar Prius van de tweede generatie.

Statussymbool
In tegenstelling tot de huidige Toyota Prius is het oorspronkelijke model een 4-deurs sedan. In het begin alleen leverbaar in thuisland Japan, maar al snel ook in de Verenigde Staten. Hier groeit de Prius uit tot een statussymbool onder milieubewuste Hollywood-sterren onder wie Leonardo DiCaprio en Cameron Diaz. De Prius is een hit in het land van de onbegrensde mogelijkheden en wordt hier gekozen tot ‘New Car of the Year’.

Een ware revolutie: de Toyota Prius

De tweede generatie Toyota Prius. Niet langer een sedan, maar een 5-deurs hatchback met veel binnenruimte.

‘Auto van het Jaar’
In 2003 introduceren we de tweede generatie Prius. Die is langer en breder dan zijn voorganger. En eerlijk gezegd, hij ziet er een stuk aantrekkelijker uit 😉 Door de langere wielbasis biedt hij veel meer interieurruimte. De luchtweerstandscoëfficiënt behoort met 0,26 tot de laagste in de markt. De Prius verovert nu ook Europa, want hier wordt hij gekozen tot ‘Auto van het Jaar’. Met een overweldigende voorsprong van 139 punten op nummer 2!

Een ware revolutie: de Toyota Prius

8 miljoen hybride modellen
Inmiddels rijdt de derde generatie Prius rond. De Prius is niet langer alleen, maar maakt deel uit van een heuse Prius-familie. Hiertoe behoren in Nederland ook de 7-zitter Prius Wagon en Prius Plug-in Hybrid. Of de Prius een succes is, is al lang geen vraag meer. De teller hybride auto’s van onze moedermaatschappij Toyota Motor Corporation staat wereldwijd op ruim 8 (!) miljoen.

Een ware revolutie: de Toyota Prius

Daar gaan ze: Prius I, II en III. De Prius is niet meer uit ons straatbeeld weg te denken.

Ten slotte: mocht je nog twijfels hebben over de betrouwbaarheid van de Prius, bekijk dan dit exemplaar maar eens! En ontdek hier alle voordelen die een hybride Toyota biedt.

Een reactie over “Een ware revolutie: de Toyota Prius”

  1. Rob schreef:

    Hallo Toyota jullie missen het echte nieuws: De nieuwe Prius http://www.toyotablog.nl/concepts/de-nieuwe-prius-4-nog-beter-beeld


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.