Toyota vervangt uit voorzorg filters

toyota-logo-terugroepactie

Toyota gaat uit voorzorg de koolstoffilters van een aantal modellen vervangen omdat deze mogelijk niet naar behoren functioneren. Het koolstoffilter voorkomt dat er benzinedampen uit de brandstoftank in de atmosfeer komen.

Het gaat om de modellen Corolla (augustus 2006 – mei 2013),  Auris (april 2008 – september 2012), Prius (oktober 2008 – februari 2015), Prius Wagon (november 2011 – februari 2015) en de Prius Plugin Hybrid (november 2009 – februari 2015). In Nederland zijn er 41.334 auto’s betrokken.

Kosten voor rekening Toyota

Alle eigenaren van een betrokken auto ontvangen van Toyota binnen afzienbare tijd persoonlijk bericht. Kosten voor de reparatie zijn vanzelfsprekend voor rekening van Toyota.

29 reacties over “Toyota vervangt uit voorzorg filters”

  1. Hallo Frits, Fred, Marinus en Freek,

    Natuurlijk realiseer ik mij goed dat wij jullie nog wat in onzekerheid laten zitten wanneer jullie voor deze terugroepactie bij de dealer terecht kunnen. Weet dat deze terugroepactie echt uit voorzorg is. Als Toyota stellen wij nou eenmaal erg hoge eisen aan onze auto’s en de onderdelen. Daarom deze preventieve aanpassing.

    Toyota is volop bezig met de voorbereiding. Naar verwachting ontvangen wij eind september de eerste verbeterde onderdelen. Op dat moment starten wij met het versturen van de eerste brieven aan de betrokken berijders.
    Gezien het groot aantal betrokken auto’s versturen wij de brieven in zogenaamde batches. Dat betekent dat niet alle brieven in één keer verstuurd worden. Zo zorgen wij ervoor dat er voor iedereen ruimte is in de werkplaats.

    Bedankt voor jullie begrip en geduld. Heb je nog vragen? Bel mij anders gerust op 0800-0369. Ik ben van maandag tot vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur bereikbaar op dit gratis telefoonnummer.
    Ik help je graag verder. Groeten Ferry

  2. Frits schreef:

    Hallo Toyota, kan ik zien of er al een brief aan mij wordt verzonden?

  3. Fred schreef:

    Van een dealer al vernomen dat er brieven zijn verzonden maar de brief aan mij nog niet.

  4. Marinus schreef:

    Ik sluit me bij Fred aan, ook op het andere blog wordt niets concreet gemeld. Wij blijven dus in het duister tasten.
    Laat de linken, op de site van de RDW, naar de kentekencheck van Toyota verwijderen. Deze wordt niet up to date gehouden. dus daar is geen informatie te vinden. Daar staat enkel doodleuk “Alle informatie over de terugroepacties vindt u op het Toyota blog”.

    Haal dat zinnetje ook weg. Is namelijk niet waar en misleidend. Hier staat namelijk weinig tot geen informatie!

    Kennelijk zijn trouwe Toyota klanten niet zo heel erg waardevol en stelt Toyota ook geen hoge eisen aan informatievoorziening.

  5. Fred schreef:

    Heren en dames van Toyota. Het is nu wel duidelijk dat wij de bezitters van u merk moeten wachten op een brief helaas is het nog steeds onduidelijk wanneer die brief er komt dat. De Toyota dealer zal voor haar klanten ook een planning moeten maken voor al die reparaties ik verzoek u mij zo spoedig mogelijk in te lichten wanneer of in welke week ik een brief krijg. U weet dit natuurlijk al lang heeft de dealers al ingelicht alleen de bezitters niet ik vind dit onbehoorlijk en erg arrogant. U reageert steeds met er komen brieven maar vertel nou eens wanneer. Er wordt niet veel gereageerd in dit blog en heel veel autobezitters weet het misschien niet. Alstublieft communiceer nogmaals in de media over dit probleem en u heeft de verplichting om zo spoedig mogelijk de auto veilig te maken

  6. Toyota Informatie Center schreef:

    @Freek, bedankt voor je bericht. Achter de schermen wordt er, zoals ik in de berichten hieronder ook aangaf, hard gewerkt aan deze terugroepactie. Zodra deze voorbereidende werkzaamheden zijn afgerond ontvangen alle eigenaren van de betrokken voertuigen van ons een uitnodiging om bij de dealer langs te gaan. Wij nemen vervolgens de kosten voor deze controle voor onze rekening (arbeidsuren en de onderdelen). Een verdere compensatie is in deze helaas niet mogelijk. Sorry! Groet, Frank.

  7. Marinus schreef:

    Dank je wel voor de reactie,
    helaas geen antwoord.
    Ik snap dat iets tijd kost maar er is toch een plan van aanpak na 1.5 maand na publicatie (Toyota weet het dus al iets langer) En inmiddels moet daar dan toch een tijdspad bij zijn bepaald!
    Inmiddels is al ruim twee weken bij de RDW bekend dat mijn auto voor twee terugroepacties retour naar de dealer moet, maar de eigenaar wordt volledig in het ongewisse gelaten wanneer het één en ander aangepakt gaat worden.
    Een brief waarin staat dat de bevoorrading van de dealers pas in september (ik zeg maar wat) zal plaatsvinden en dat het inplannen vanaf oktober 2016 kan gebeuren, zal ook voor veel mensen duidelijkheid geven.

    Toyota blinkt nu niet echt uit in communicatie. Via de website van de RDW wordt ik doorverwezen naar de site van Toyota, welke voor meer informatie naar dit FORUM verwijst….waar geen informatie te vergaren valt. Alleen maar herhaling van ‘U krijgt binnenkort een brief”

    Inmiddels redelijk gefrustreerd….

  8. Freek schreef:

    Kom eens snel met die brieven. De Toyota dealer moet ook dit weer inplannen. Gaat ook weer een tijd duren en wij de autobezitters die fors hebben betaald voor een mooie Toyota lopen enorm risico. Ik verwacht een compensatie voor dit groot ongemak en risico deze periode van aankondiging tot het niet ontvangen van de brieven om herstel fout van Toyota.

  9. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Marinus, op dit moment zijn wij nog bezig met de voorbereidingen voor deze campagne. Er wordt hard gewerkt, maar dat kost helaas tijd. Zodra deze voorbereidingen afgerond zijn ontvangen de eigenaren van de betrokken voertuigen direct een uitnodiging van ons. Helaas kan ik je op dit moment nog niet aangeven wanneer dit precies gaat zijn. Mijn excuses daarvoor. Groet, Frank.

  10. Marinus schreef:

    Wanneer kunnen we de brieven verwachten? afzienbare tijd, binnenkort… dit zijn allemaal redelijk wazige beloftes. Is dat deze week, deze maand of voor het einde van het jaar.
    Een auto die mogelijk in brand kan vliegen bij een volle tank is niet een hele fijne gedachte

  11. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Fred, bedankt voor je bericht. Wij hebben deze terugroepactie onlangs gecommuniceerd en zijn op dit moment dan ook nog bezig met de voorbereidingen. De onderdelen zijn op dit moment helaas nog niet voorradig. Binnenkort ontvangen alle betrokken eigenaren van ons een brief waarin zij worden uitgenodigd voor deze terugroepactie. Mocht je hier nog vragen over hebben, neem dan gerust even contact met mij op via het gratis telefoonnummer 0800-0369 (ma-vr / 09-17h) en vraag naar mij. Ik help je graag. Groet, Frank.

  12. Fred schreef:

    Hallo Ferry, ik heb contact gezocht met de dealer in Purmerend maar die wil eerst dat de klant een brief ontvangt waarna dan de juiste delen kunnen worden besteld. Ik hoop dat brief snel komt want er dreigt wel mogelijk gevaar. “Brand met letselschade”

  13. Toyota Informatie Center schreef:

    Hallo Fred. De Toyota dealer kan deze werkzaamheden al voor je uitvoeren. Hij helpt je hier graag bij. Neem gerust even contact met hem op. Groeten Ferry

  14. Fred schreef:

    Hallo op de website http://www.rdw.nl staat al vanaf 19 juli 2016 een publicatie over de terugroepactie. Als ik mij kenteken invoer krijg ik een melding te zien dat mijn auto inderdaad terug moet. Ik heb nog geen brief. Kan ik zonder brief al een afspraak maken met de dealer?

  15. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Fred, het lijkt misschien stil, maar achter de schermen wordt er druk aan gewerkt! 🙂 Wij hebben enkele weken terug deze terugroepactie aangekondigd. Dat is voor ons ook het startpunt van een dergelijke campagne. Wij hebben echter wel wat tijd nodig om de nodige voorbereidingen te treffen. Binnenkort ontvangen de eigenaren van de betrokken Toyota’s een brief over deze terugroepactie en wordt deze terugroepactie ook aan de kentekencheck op onze website toegevoegd. Dat laatste is nu dus nog niet het geval. Onze excuses daarvoor. Groet, Frank.

  16. Fred Vermeij schreef:

    Hoi het is aardig stil omtrent de terugroepactie, zijn brieven al verzonden? en werkt de kentekenchecker al (up to date)????

  17. Toyota Informatie Center schreef:

    Goedemorgen Marco,

    Als jouw Toyota Prius betrokken is bij deze terugroepactie en een Nederlands kenteken heeft, krijg je van ons een brief.

    Wat jammer om te horen dat dit vorige keer zoveel moeite heeft gekost.

    Op onze website kan je ook zelf controleren of jouw Toyota betrokken is. De nieuwe terugroepactie kan je daarin nog niet terugvinden. Deze gegevens worden nog aangevuld.

    Groeten Ferry

    http://s.toyota.nl/tvq00k

  18. Marco schreef:

    Komt onze import (uit Franrkijk) Prius van 2009 hiervoor ook in aanmerking?

    Gekocht als first class occassion bij Toyota dealer en altijd onderhouden bij Toyotadealer.

    Bij de vorige terugroepactie (waterpomp) moest ik er zelf erg veel moeite voor doen om het voor elkaar te krijgen.

  19. MichaelJ schreef:

    Onze Toyota IQ moet ook terug. Dat type zag ik nog niet genoemd.

  20. Toyota Informatie Center schreef:

    Hallo Wilco. Ik denk dat dit in oktober geen probleem moet geven. Groeten Ferry

  21. Wilco schreef:

    Ach, had ik dat iets eerder geweten, dan had ik het gisteren even kunnen aankaarten toen ik mijn Corolla uit november 2006 naar de garage bracht voor een reparatie aan de airco. Het lijkt me handig om de vervanging van het filter te combineren met de komende grote beurt, ergens in oktober van dit jaar.

  22. Toyota Informatie Center schreef:

    @Fred, bedankt voor je bericht. We hebben deze controle deze week bekend gemaakt. Dit is voor ons ook het startpunt van een dergelijke campagne. We zijn nu gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Binnenkort ontvangen alle betrokken eigenaren van ons een uitnodiging om zich te melden bij één van onze officiële Toyota dealer. Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen. Mocht jouw Toyota betrokken zijn bij deze controle dan ontvang je van ons vanzelf een bericht. Groet, Frank.

  23. Toyota Informatie Center schreef:

    @Tom, alle eigenaren van de betrokken voertuigen ontvangen binnenkort een uitnodiging van ons om bij één van onze officiële Toyota dealers langs te gaan. Mocht jouw Toyota Prius betrokken zijn bij deze controle dan ontvang je vanzelf een bericht van ons. 🙂 Groet, Frank.

  24. Fred schreef:

    Hoi, binnen welk termijn kan ik zien of lezen dat mijn auris hybrid terug moet worden geroepen?

  25. Tom schreef:

    Wij rijden een Prius (2010) uit Duitsland met een Nederlands kenteken. Hoe weet ik of ik actie moet ondernemen?

  26. Toyota Informatie Center schreef:

    Goedemorgen Jesper. Bedankt voor je vraag. Het gaat alleen om de Toyota Corolla. De (Corolla) Verso hoort daar niet bij. Groeten Ferry

  27. Jesper schreef:

    Goedendag,

    Jullie vermelden de hoofdnoemer corolla, valt daar ook de verso onder? Onze verso is van maart 2008.

  28. Toyota Informatie Center schreef:

    Hallo Fred. Of jouw Toyota Auris Hybrid ook wordt teruggeroepen, weten we op dit moment nog niet. We zijn druk bezig met het inventariseren. Als jouw auto betrokken is, ontvang je een brief van ons. Mocht je vragen hebben? Bel mij dan op 0800-0369. Ik help je graag verder. Groeten Ferry

  29. Fred schreef:

    Er staat ook Auris in het rijtje. Hoe zit het met de Auris Hybrid bouwjaar 2011?


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.