Waterstof samen op de kaart zetten

Toyota Mirai

Waterstoftechnologie heeft ontzettend veel potentieel, maar waterstof wordt nu nog op kleinere schaal geproduceerd. Dat moet veranderen. Dertien olieconcerns en autofabrikanten, waaronder Toyota, bundelen daarom de krachten om van waterstof de brandstof van de toekomst te maken. Waarom? Het is deels de verantwoordelijkheid van internationale industriële en energiebedrijven om oplossingen te bedenken voor het realiseren van een CO2-arme en bovenal duurzame economie. Waterstof past perfect in dat plaatje.

Dertien bedrijven

Toyota investeert samen met bedrijven als Shell, Total, BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Linde Group en Air Liquide de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstofgerelateerde producten. Dat is omgerekend 1,4 miljard euro per jaar! Het is voor het eerst dat deze bedrijven, verenigd in de Hydrogen Council, op zo’n grote schaal met elkaar samenwerken.

Hydrogen Council

 

Toyota heeft voorzittersrol

Toyota heeft een voorzittersrol in de Hydrogen Council. Niet verwonderlijk, want we zetten ons al jaren in voor waterstoftechnologie, ook wel bekend als brandstofceltechnologie. Toyota is met de Mirai zelfs de eerste fabrikant ter wereld die een brandstofcelauto voor het grote publiek te koop aanbiedt.

Toyota Mirai

Klimaatdoelstellingen

De reden waarom Toyota en de andere bedrijven zich zo sterk maken voor de toekomst van waterstof ligt voor de hand. Waterstoftechnologie kan de CO2-uitstoot wereldwijd namelijk drastisch verminderen. En dat sluit weer naadloos aan op de klimaatdoelstellingen van Parijs. Het is een belangrijke bouwsteen voor de overgang naar duurzame energie. “We kunnen het niet alleen doen. Ook overheden moeten zich inzetten om van waterstoftechnologie een succes te maken, onder meer door op grote schaal te investeren in tankinfrastructuur”, zegt Benoît Potier, bestuursvoorzitter van Air Liquide.

Toyota Mirai

Opmars

Alleen met een fatsoenlijk aantal waterstoftankstations kan de waterstofauto een opmars maken. Naar verwachting zijn in Nederland rond 2020 op circa twintig locaties waterstoftankplaatsen gerealiseerd. Nu kan dat nog op twee locaties.

waterstof-infrastructuur-nederland

Samenwerking zoeken

“De Hydrogen Council zoekt naar samenwerking met én begrip van regeringen, de industrie en, het belangrijkste, van het publiek”, zegt Takeshi Uchiyamada, voorzitter van Toyota. Dat laatste is essentieel, want het publiek moet de voordelen van waterstof als brandstof beter leren kennen. Ook willen alle partijen oplossingen bedenken om waterstof op grotere schaal in te kunnen zetten.

Voordelen waterstof

Wat die voordelen zijn? Nou, de verschillen in gebruik ten opzichte van een benzine-auto zijn opmerkelijk klein. Het tanken duurt circa 3 minuten. Met het tanken van een benzine-auto ben je net zo lang bezig. Verder is het aangenaam stil in een auto met brandstofcel, omdat je feitelijk elektrisch rijdt. In de brandstofcel-stack wordt waterstofgas omgezet naar elektriciteit die de elektromotor gebruikt om de wielen aan te drijven. Het restproduct is alleen maar waterdamp. Drinkbaar water dus.

Toyota Mirai

7 reacties over “Waterstof samen op de kaart zetten”

  1. @Martien; Twintig waterstoftankstations in 2020 in Nederland is niet onze doelstelling, dat is de realiteit. Toyota biedt als eerste fabrikant ter wereld een waterstofauto te koop aan voor het grote publiek. Daarom zien wij het liefste dat je binnen enkele jaren bij elke benzinestation een waterstofstation ziet staan. Echter begrijpen wij ook dat dit een enorme investering vergt. Vandaar dat Toyota de samenwerking is aangegaan met twaalf andere bedrijven om deze ontwikkelingen te versnellen. Samen hopen we de voordelen van de waterstoftechnologie beter te kunnen benutten.

  2. Martien Brouwer schreef:

    Het is wel weinig ambitieus om in 2020 maar 20 waterstoftankstations in Nederland te hebben. Dan moetje nog steeds behoorlijke afstanden rijden om te kunnen tanken. Wat is de reden van zo’n lage doelstelling? Beschikbaarheid van waterstof of belemmmerende overheidsregels?
    Gr.
    Martien Brouwer

  3. @J.E. van der Veen: Tijd gaat het leren, maar wij hebben er alle vertrouwen in. De productieversie van de Toyota Mirai is er al klaar voor.

  4. Als brandstofcellen betaalbaar kunnen worden geproduceerd en als waterstof uit water en zonlicht (Artificial Leaf) wordt gemaakt ipv uit fossiele energie, dan ziet de toekomst van de waterstof er goed uit.

    Wel denk ik dat de elektrische auto tegen die tijd een voorsprong heeft die moeilijk in te halen is.

    Toyota krijgt het heel zwaar als ze niet op elektrische auto’s gaat inzetten.

  5. @Cor & @Erik; Toyota heeft als visie “Towards Zero Emission”. Ons streven is om in 2050 enkel auto’s te produceren met 0% uitstoot. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om dit doel te bereiken. Elektrificatie van het wagenpark is daarbij essentieel. Toyota ziet batterij elektrisch vooral voor urban mobility en korte afstanden, waterstof voor zwaar transport en lange afstanden. Hybride en plug-in hybride modellen spelen in de transitiefase een belangrijke rol. Wij zetten dus in op zowel waterstof- als elektromotoren. Groet, Frank.

  6. Erik schreef:

    Waterstofauto’s hebben al jaren veel potentieel maar worden aan bijna alle kanten voorbij gestreefd door de elektrische auto. Toyota moet gewoon op beide inzetten.

    Wat de verre toekomst brengen zal weet niemand maar dat b.v. een Opel Ampera-e en Tesla Model 3 veel succesvoller zullen zijn dan de huidige Toyota Mirai snapt (bijna) iedereen. Dat heeft niet alleen met de infrastructuur te maken maar ook met de prijs (van de auto maar ook van een volle ‘tank’) en de binnenruimte.

    Gelukkig heb ik gelezen dat Toyota rond 2020 ook met elektrische auto’s komt waaronder een elektrische Aygo van de volgende generatie, ik ben benieuwd.

  7. Cor schreef:

    Toch lijken er nog wat uitdagingen te zijn voordat waterstof een succes wordt:
    https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11572/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-4


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.