Waterstofauto Toyota Mirai gaat in Nederland de weg op!

01-Toyota-levert-2-Mirai-Fuel-Cell-auto-s-aan-Nederlandse-overheid-012016

‘Breaking news!’ De eerste twee exemplaren van onze waterstofauto Mirai gaan in Nederland de weg op! Speciaal voor deze gelegenheid, is een belangrijke medewerker van Toyota Motor Europe naar ons land gekomen.

Zeer innovatieve waterstofauto

Beide exemplaren van de Toyota Mirai zijn in ontvangst genomen door Sharon Dijksma, staatssecretaris van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Masahisa Nagata van Toyota Motor Europe (tweede van rechts op de foto boven) overhandigde de sleutels van onze zeer innovatieve waterstofauto. Hij is de Executive Vice-president Research & Development. Een hoge functie die alleen maar aangeeft hoe belangrijk de overhandiging voor Toyota is. Een nieuw hoofdstuk in de lange historie van Toyota in Nederland!

Sharon Dijksma is de eerste nationale bewindspersoon in Europa die in een brandstofcelauto gaat rijden. De overhandiging vindt plaats ter gelegenheid van het Zero Emission evenement bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag. Hier presenteert het Nationale Waterstof Platform haar plannen voor een verdere ontwikkeling van de nationale waterstofinfrastructuur.

02-Toyota-levert-2-Mirai-Fuel-Cell-auto-s-aan-Nederlandse-overheid-012016

Bijzonder blij

“Toyota is ervan overtuigd dat er veel partners nodig zijn op weg naar een duurzame, op waterstof gebaseerde samenleving. Daarom ben ik bijzonder blij om de sleutels van deze eerste twee Mirai’s van Nederland in eigen persoon aan mevrouw Dijksma te mogen afleveren”, zei Masahisa Nagata. “De timing is bovendien bijzonder goed, omdat Nederland tot en met 30 juni het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie heeft gekregen.”

03-Toyota-levert-2-Mirai-Fuel-Cell-auto-s-aan-Nederlandse-overheid-012016

Op weg naar schone mobiliteit

Pieter van der Velden, algemeen directeur van Toyota Nederland (helemaal rechts op de bovenste foto): “We zijn zeer verheugd met de levering van beide Mirai’s aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Na de Prius 15 jaar geleden en het uitgebreide hybride assortiment dat we vandaag de dag te bieden hebben, staat de Mirai voor nóg een mijlpaal op weg naar schone mobiliteit. We juichen de aankondiging van de staatssecretaris om tot verdere uitbouw van waterstofinfrastructuur in Nederland te komen, enorm toe. Hierdoor kunnen fabrikanten hun volume- en productaanbod van brandstofcelauto’s verder uitbreiden. We willen versnellen.”

De Toyota Mirai is ’s werelds eerste ‘Fuel Cell’ sedan. Door in de brandstofcel-stack waterstofgas naar elektriciteit om te zetten, produceert de Mirai slechts waterdamp. Op een volle tank komt de Mirai ongeveer 500 kilometer ver. Dit is vergelijkbaar met een benzineauto. Het tanken neemt slechts circa drie minuten in beslag.

Fotobijschrift bovenste foto: v.l.n.r.: Eric Louwman van Toyota importeur Louwman & Parqui B.V., staatssecretaris Sharon Dijksma, Masahisa Nagata van Toyota Motor Europe en Pieter van der Velden van Louwman & Parqui B.V.

Voor meer informatie over de Toyota Mirai: https://www.toyota.nl/modellen/new-mirai/landing.json

10 reacties over “Waterstofauto Toyota Mirai gaat in Nederland de weg op!”

  1. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Bert, deze Toyota’s Mirai zijn door Toyota aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu beschikbaar gesteld ter promotie van de waterstofauto. Groet, Frank.

  2. Rick schreef:

    Als we het kenteken op http://www.autoweek.nl invoeren, dan zien we de volgende gegevens:
    datum eerste toelating: 15 december 2015
    indicatieve aanschafprijs: € 80.175
    brandstofverbruik gecombineerd: 0,8l/100km
    massa leeg: 1825 kg

    Kortom: als we “indicatie” mogen geloven, is het zeker geen goedkope auto. Al zal hier wel een flinke BPM-subsidie zitten als hij straks te koop is. Want laten we eerlijk zijn: hoewel de techniek baanbrekend is, kostte ook de eerste Prius destijds slechts € 24.350 bij introductie in Nederland. En dus zal niemand deze auto gaan kopen voor die 80 mille.

    Zelfs leaserijders krijgen het lastig met zo’n bedrag, want ondanks de 0% bijtelling, zal het voor menigeen ver buiten het leasebudget liggen.

    Verder verwacht je natuurlijk wel dat een eerste model met nieuwe techniek vrij prijzig mag zijn, bijvoorbeeld € 50.000, maar dat schrikt toch veel mensen af ben ik bang. Als ze hem echt scherp weg kunnen zetten, dan is het voor Toyota misschien op het begin geen winst maken, maar door de aantallen zal hij uiteindelijk goedkoper te produceren zijn en een 2e generatie dus wel winstgevend worden. Maar dan denk ik toch aan 35 tot max 40 mille. Dat is natuurlijk Prius plug-in hybride territorium, maar die komt er toch niet meer van het Prius 2016 model, hebben we die innerlijke Toyota strijd ook gelijk beslecht.

  3. Bert schreef:

    Wat ik mij nou afvraag zijn de auto’s betaald.of zijn ze door Toyota beschikbaar gesteld?

  4. Toyota Informatie Center schreef:

    Beste Chris. Ik kan mij je vragen goed voorstellen. Omdat de Mirai voorlopig nog niet te koop is in Nederland zijn die specificaties helaas nog niet bekend. Groeten Ferry

  5. Chris Akse schreef:

    Wanneer te koop en wat gaat die auto kosten en wat wordt de bijtelling bij zakelijk gebruik ?

  6. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Otto, bedankt voor je bericht. In de visie van Toyota spelen zowel waterstof als elektrische (hybride) voertuigen een belangrijke rol. Daarbij houden wij natuurlijk rekening met het milieu, de efficiency én de kosten in de totale keten. Wij kijken dus niet alleen maar naar de brandstofsoort en wat het opwekken van één eenheid brandstof kost. Zowel de waterstof als de elektrische voertuigen zijn nog volop in ontwikkeling, dus wie wat de toekomst ons gaat brengen. Groet, Frank.

  7. Toyota Informatie Center schreef:

    Hoi Machiel, op dit moment rijden er twee Toyota’s Mirai rond in Nederland en deze zijn in het bezit van de Nederlandse overheid (Ministerie van Infrastructuur en Milieu). Of deze Toyota’s ook in Friesland gaan rijden weten wij dus niet. 🙂 Groet, Frank

  8. Otto schreef:

    Hoe is de visie van toyota….? 1 kg waterstof kost 50 kWh om te maken. Tesla rijdt met 25 kWh 100 km. De prius plugin 25 km met 3 kWh. Waterstof wordt verder onder hoge druk opgeslagen wat ook nog eens extra energie kost…. Is het niet zo dat de accutechniek snellergaat en dat waterstof alleen de accu vervangt? Een accu wisselsysteem of snlelladen werkt dan toch veel mooier….. En als er stroom uit zon of wind is, en wat ook in een etmaal voorspelgbaar is, dat we dan dat in de accu kunnne opslaan? Gaat Toyota mij nu als trouwe klant verliezen? Of komt waterstof toch. Waterstof voelt ook een beetje als infuurs van grote energiemaatschappijen….. Of krijgen we ook noog een dhz kit thuis. Stroom en water zijn genoeg immers om waterstof te maken……

  9. Herman schreef:

    Het zou mooi zijn als de auto ook in het oosten van Nederland te zien zou zijn.

  10. Machiel schreef:

    Kom deze mooieToyota Mirai ook naar Friesland ??
    Wil hem graag bewonderen !!


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.