Het blog van Toyota


We bouwen in Japan aan een infrastructuur voor waterstofauto’s

 

Toyota gaat samenwerken met Honda en NissanToyota gaat samenwerken met Honda en Nissan. Het hoofddoel? Een passende infrastructuur in Japan voor waterstofauto’s, zoals de Toyota Mirai.

Mirai verkoopt boven verwachting
In Japan verkoopt de waterstofauto Toyota Mirai boven verwachting. In vergelijking tot bijvoorbeeld benzineauto’s rijden hier desondanks echter nog relatief weinig waterstofauto’s rond. En dat weerhoudt bedrijven ervan om een waterstofstation te exploiteren. Immers, de verwachte opbrengsten zijn minimaal.

Deel kosten voor onze rekening
De uitdaging is dus om het voor bedrijven interessant te maken om in Japan een waterstofstation te exploiteren. En daarom hebben we samen met Honda en Nissan afgesproken een deel van de operationele kosten, zoals personeelskosten, voor onze rekening te nemen. Waarom in Japan en bijvoorbeeld niet in Europa? Simpel: omdat Toyota in Japan een marktaandeel heeft van ruim 40 procent is een goede businesscase eenvoudiger te realiseren dan in Europa waar ons marktaandeel kleiner is.

Toyota gaat samenwerken met Honda en Nissan
De financiële bijdrage loopt via de ‘Research Association of Hydrogen Supply/Utilization Technology’ (HySUT), een organisatie die in Japan de vraag naar schone waterstofauto’s wil stimuleren. Exploitanten die wel oren hebben naar de steun van de drie autofabrikanten kunnen zich via HySUT aanmelden.

Zo gemakkelijk mogelijk
Met het gebaar hopen we  we de ontwikkeling van een passende infrastructuur voor brandstofcelauto’s in een stroomversnelling te brengen. Verder willen we het voor de eigenaar van een waterstofauto zo gemakkelijk mogelijk maken zijn auto vol te gooien. Bijvoorbeeld met ruime openingstijden. De service moet zo goed mogelijk zijn!

Bijdrage van Japanse overheid
Ook de Japanse overheid levert een bijdrage aan een passende infrastructuur voor brandstofcelauto’s. Het geeft onder meer subsidie aan bedrijven die een waterstofstation willen beginnen. Deze steun en die van Toyota, Honda en Nissan moet ervoor zorgen dat mogelijk rond het jaar 2020 een infrastructuur voor waterstofauto’s goed onderweg is.

Wie zie je op de bovenste foto? V.l.n.r.: Hitoshi Kawaguchi (Senior Vice President, Nissan), Kiyotaka Ise (Senior Managing Officer, Toyota Motor Corporation) en Toshihiro Mibe (Operating Officer, Honda)

Lees hier het interview over waterstof infrastructuur met Julien Roussel, projectleider van de Toyota Mirai bij Toyota Motor Europe.

Rijden op waterstof, hoe werkt dat eigenlijk?

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.