Toyota waterstofauto: welke Toyota’s gingen eraan vooraf?

 

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

De Toyota Fine-T (2005)

Toyota brengt volgend jaar zijn eerste waterstof auto op de markt, de Toyota Mirai. Die auto is niet bepaald uit de lucht komen vallen. Maak in chronologische volgorde kennis met de 11 Toyota conceptcars die dit mogelijk maakten.

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 1, de Toyota FCEV-1 (1996)

Toyota FCEV-1 en FCEV-2
Al in 1996 toonde Toyota zijn allereerste waterstofauto, de FCEV-1 (Fuel Cell Electric Vehicle). En hij mag er dan wel uit zien als een doodnormale Funcruiser (inmiddels opgevolgd door de RAV4), maar dat was-ie beslist niet. Een jaar later volgde de FCEV-2. Die was uitgerust met een zogeheten ‘reformer’ die waterstof uit methanol onttrekt.

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 4, de Toyota FCHV-4 (2001)

Toyota FCHV-3, FCHV-4 en FCHV-5
Met de Toyota FCHV-3 en FCHV-4 (Fuel Cell Hybrid Vehicle) maakten we pas echt grote stappen. De stapel brandstofcellen van de op de Toyota Highlander gebaseerde waterstofauto leverde 90 kW aan vermogen. En dat was ruim vier keer zoveel dan van de FCEV-1.

De topsnelheid bedroeg 150 km/h. En met een actieradius van 250 kilometer kwam je nog ver ook. In theorie dan, want de FCHV-3 mocht vanwege de wet niet in Japan de weg op. Zijn opvolger, de FCHV-4, mocht dat wel.

De tests met de Toyota FCHV-4 begonnen in juni 2001. Drie jaar lang reden we over snelwegen, door heuvels en bossen, langs de kust en in steden. Zonder ook maar één grammetje CO2 de lucht in te blazen. Tegelijkertijd hebben we ook nog de Toyota FCHV-5 ontwikkeld. Feitelijk dezelfde auto, alleen met betere acceleratietijden.

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 6, de Toyota Fine-S (2003)

Toyota Fine-S
Ook de in 2003 voorgestelde Toyota Fine-S reed op waterstof. Dat was al heel bijzonder, maar nog meer bijzonder was dat dit de eerste waterstofauto van Toyota met een eigen design was. En wat voor design! De panoramische voorruit, de in verhouding tot de rest van de carrosserie enorme wielkasten en de vloeiende daklijn gaven de Fine-S een heel eigen gezicht.

De brandstofcellen bevonden zich ónder de wagenvloer. Het gevolg was een heel laag zwaartepunt. En wat dat voor de wegligging van een auto doet, kan de huidige Toyota GT86 je haarfijn uitleggen.

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 7, de Toyota Fine-N (2003)

Toyota Fine-N
De Toyota Fine-N werd ook in 2003 onthuld. Beschouw hem als het praktische broertje van de Fine-S wat toch meer een sportauto is. Vijfdeurs, hogere daklijn et cetera. Door de waterstof onder een hogere druk op te slaan, kon de brandstofcel een stuk kleiner uitgevoerd worden.

De actieradius van de Fine-N bedroeg inmiddels een flinke 500 kilometer. Overigens ontbraken de mechanische koppelingen voor het sturen en het remmen. Dat gebeurde door middel van elektronische signalen (‘drive-by-wire’).

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 8, de Toyota Fine-T (2005)

Toyota Fine-T
In 2005 liet Toyota de Fine-T zien. Vanbuiten zo compact als een Toyota Yaris, maar vanbinnen zo ruim als een Toyota Avensis. Doordat de wielen afzonderlijk van elkaar konden bewegen, was de draaicirkel bijzonder klein. Ideaal voor in de stad. En omdat ook de Toyota Fine-T op waterstof reed, stootte je hier geen vuiligheid de lucht in. De Toyota Fine-T staat ook helemaal bovenaan afgebeeld.

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 9, de Toyota FCHV-adv (2010)

Toyota FCHV-adv
In 2010 stofte we de Toyota FCHV-5 uit 2001 af. Door de waterstof onder een hogere druk op te slaan, konden we er in de tanks meer van kwijt. Met als gevolg een actieradius van maar liefst 830 kilometer!

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 10, de Toyota FCV-R (2011)

Toyota FCV-R
Kijk, nu komen we ergens. De in 2011 gepresenteerde Toyota FCV-R begon al aardig op de waterstofauto te lijken die we volgend jaar op de markt brengen. De brandstofcel was wederom kleiner en bevond zich ónder de zitplaatsen, samen met de tanks. Dat had een laag zwaartepunt tot gevolg wat een positief effect had op de wegligging. Bovendien garandeerde het een zo groot mogelijke interieurruimte.

Toyota_waterstof_auto - Toyota-blog

No. 11, de Toyota FCV Concept (2013)

Toyota FCV Concept
En hier is nummer 11! Onthuld in 2013 op de Tokyo Motor Show. Technisch was de Toyota FCV Concept gelijk aan zijn voorganger FCV-R. Het vermogen bedroeg 100 kW. De auto die hem opvolgt, is geen studiemodel, maar de Toyota waterstofauto die we volgend jaar daadwerkelijk op de markt brengen, namelijk de Toyota Mirai. Na 11 conceptcars en bijna 20 jaar onderzoek!

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.