Het blog van Toyota


Xenon koplamp Avensis: geen concessies

 

Een Toyota Avensis uit het bouwjaar 2003 tot mei 2007 met Xenon verlichting
Als de verlichting van je auto het niet goed doet, is dat ronduit vervelend. Helaas heeft een klein aantal rijders van een Avensis met Xenon verlichting last van wat in keurig jargon ‘geleidelijk verminderde lichtopbrengst’ heet. Hun auto is – zonder uitzondering – gebouwd tussen begin 2003 en mei 2007. De enige optie om het probleem voor altijd te verhelpen, is het vervangen van de Xenon ‘koplampunits’ – zeg maar de behuizing én de Xenon lamp.  Ja, dat is een rigoureuze oplossing, maar omdat we de laatste tijd werden geconfronteerd met een stijgend aantal meldingen, hebben we besloten om bij de Avensis (van 2003 tot mei 2007) alle Xenon koplampunits kosteloos te vervangen als de berijder ervan merkt dat de lichtopbrengst afneemt  – en dat bij zijn dealer meldt.

Xenon scheikundeOorzaak
De verminderde lichtopbrengst wordt veroorzaakt doordat de reflector in de koplamp zéér geleidelijk aan doffer wordt. Vanaf mei 2007 is door de fabriek een kleine aanpassing doorgevoerd aan de Xenon koplampen. Sinds  die aanpassing hebben wij geen meldingen meer ontvangen van problemen.

Heb je nou in het verleden last gehad van een verminderde lichtopbrengst van je Xenon verlichting in je Avensis (begin 2003 – mei 2007)? En heb je de lampen toen op eigen kosten bij de Toyota dealer laten vervangen? Dan kun je van ons – via je Toyota dealer – dat bedrag op vertoon van de factuur terugkrijgen.

Ik heb een Avensis die gebouwd is tussen 2003 en mei 2007. Hoe weet ik nou of mijn auto Xenon verlichting heeft?
Alle auto’s met normale halogeen verlichting hebben een draaiwieltje op het dashboard zitten waarmee de koplamphoogte kan worden aangepast. Xenon verlichting wordt door de auto automatisch in hoogte ingesteld. Bij auto’s met Xenon ontbreekt dan ook het draaiwieltje.

Xenon koplamp van een Toyota Avensis uit het bouwjaar 2003 tot mei 2007Waarom vervangen jullie niet in een keer de koplampen van alle Avensis’en?
Omdat het probleem maar weinig voorkomt.

Is dit geen terugroepactie?
Neen. Anders zouden we alle betrokken auto’s naar de garage terughalen. De verminderde lichtopbrengst is geen direct veiligheidsprobleem. Het probleem ontstaat niet plotseling maar heel geleidelijk. Als automobilisten kun je dit ook zelf constateren. Daarnaast blijft de zichtbaarheid van de auto naar andere weggebruikers goed.

Vanaf mei 2007 is door de fabriek een kleine aanpassing doorgevoerd aan de Xenon koplampen. Na die aanpassing hebben wij geen meldingen meer ontvangen van problemen.
De verminderde lichtopbrengst is geen direct veiligheidsprobleem, omdat deze niet plotseling maar geleidelijk vermindert. Automobilisten kunnen dit ook zelf constateren. Bovendien kan men hierover de Toyota dealer raadplegen. Daarnaast blijft de zichtbaarheid van de auto naar andere weggebruikers goed.
Het aantal meldingen is in Nederland recentelijk gegroeid. Daarom heeft Toyota besloten om elke klacht over Xenon koplampen met verminderde lichtopbrengst van geval tot geval bij de Toyota dealer te onderzoeken. Indien blijkt dat de lichtopbrengst is afgenomen, gaat Toyota over tot vervanging. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.
Klanten die in het verleden om deze reden hebben betaald voor vervanging van hun Avensis Xenon koplampunits zullen met terugwerkende kracht door Toyota worden gecompenseerd. Zij kunnen zich hiervoor bij hun dealer melden.

67 reacties over “Xenon koplamp Avensis: geen concessies”

  1. Toyota Informatie Center, Pim zegt:

    @Robert Steunebrink, fijn om te horen!

  2. Robert Steunebrink zegt:

    @Toyota Informatie Center, Pim
    Gisteren heeft Toyota Morrenhof mijn koplampunits vervangen. Nadat jij contact met ze hebt gehad is alles uiteindelijk netjes afgehandeld. Ik ben erg tevreden en zal op verjaardagen weer enthousiast de perfecte service van Toyota promoten!

  3. Toyota Informatie Center, Susanne zegt:

    @Hilko Luiten: Fijn om te horen dat je tevreden bent over onze service! Als jouw Avensis is gebouwd tussen begin 2003 en mei 2007 en Xenon verlichting heeft, dan komt het vervangen van de Xenon behuizing en de lamp volledig voor kosten van Toyota. Uiteraard horen daar de arbeidskosten ook bij.

  4. Hilko Luiten zegt:

    Ik heb vanmiddag met een collega van u gesproken, die heeft onze toyota dealer gebeld en de aanvraag is onderweg !
    Toppie hoor deze service van Toyota !
    Is deze service incl de arbeidskosten om deze lampen te plaatsen of komen die voor mijn rekening ?

    Voor nu in iedergeval bedankt voor de hulp !

  5. @Hilko Luiten: Een vergoeding is mogelijk indien je Avensis is gebouw tussen begin 2003 en mei 2007. De Toyota dealer moet beoordelen of het hier om hetzelfde probleem gaat. Bel anders nog even met ons, dan helpen wij je daar verder bij.

  6. Hilko Luiten zegt:

    Hallo,

    Ik heb anderhalve week geleden een Toyota avensis 2.4 uit 2004 gekocht ( particulier ) en reed van de week voor het eerst s’avonds.
    Mijn lampen deden het wel, maar had nagenoeg geen licht.
    De anwb constateerde dat de lampen in zijn geheel vervangen moesten worden vanwege dit probleem.
    Vandaag contact opgenomen met Toyota informatie center en die bevestigde idd dat de lampen gratis door de Toyota dealer vervangen moeten worden.
    Gelijk daarna ben ik naar de Toyota dealer bij ons geweest en die vertelde mij dat het voor auto’s vanaf ongeveer 2007 geldt ( dus 5 jaar )
    Dat begrijp ik niet want Februari verleden jaar zijn ze met die regeling gekomen en 5 jaar terug gerekend zit ik in Februari 2007 toen het probleem al verholpen was !!!
    Kan iemand mij vertellen hoe dat nou zit ??

    Thx

  7. Toyota Informatie Center, Pim zegt:

    @Robert Steunebrink Neem even contact op met het Toyota Informatie Center via ons gratis telefoonnummer 0800-0369. Graag geef ik een nadere toelichting.

  8. Robert Steunebrink zegt:

    @Toyota Informatie Center, Susanne:
    Ik heb je advies opgevolgd en ben op 28-12 naar de dealer geweest. Helaas heb ik tot op heden nog niets gehoord. Wel 3x zelf gebeld. Antwoord dealer: Het ligt bij Toyota Nederland. Ik vind het nu wel erg lang duren. Als ik de ervaring van dhr. Kraijo lees, dan moet het ook anders/sneller kunnen. Kun jij iets betekenen?

  9. dimitri zegt:

    @Ron,
    heb ook een avensis met hetzelfde probleem maar heb echter de pech om in belgië te wonen en toyota belgium wil blijkbaar zijn verantwoordelijkheid hier niet opnemen. Ben wel vrij handig dus zou graag willen weten hoe je de unit uit elkaar neemt. groeten

  10. Henk Kraijo zegt:

    Augustus 2012 kocht ik in het westen van het land een Toyota Stationwagen, 2.4 liter uit 2004. Omdat ik niet veel in het donker rijd, was het mij niet opgevallen, dat de xenon verlichting weinig licht gaf. Na enige tijd (buiten de garantie) viel het mij op. Ik ben naar onze Toyota dealer Kooijman in Vianen gegaan en daar heeft men geregeld dat ik binnen een maand nieuwe xenon units kreeg. Hulde aan Toyota Kooijman Vianen en Toyota Nederland voor de snelle en goede service.

  11. Toyota Informatie Center, Susanne zegt:

    @ Robert Steunebrink: Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet een Avensis een Nederlands kenteken hebben. Omdat jouw auto een Nederlands kenteken heeft kom je in aanmerking voor deze regeling. Je kunt het beste even contact opnemen met je Toyota dealer om hiervoor een afspraak te maken.

  12. Robert Steunebrink zegt:

    Beste medewerker,

    Kunt u mij informeren over de uitkomst van de situatie die Sonja heeft voorgelegd op 30 oktober 2012? Ik zit nl. in hetzelfde schuitje omdat ik mijn Avensis in 2009 bij een Toyota-dealer in Duitsland heb gekocht. Kom ik ook in aanmerking voor deze regeling?Dit zou een enorme 9+ ervaring zijn!

    Vriendelijke groet,

    Robert Steunebrink

  13. Toyota Informatie Center, Pim zegt:

    @Andrey Bakulin, Ik heb even contact opgenomen met Toyota Belgium en uw zaak daar onder de aandacht gebracht. Volgens Toyota Belgium voldoet uw Toyota niet aan de voorwaarden om voor de regeling in aanmerking te komen. Voor meer informatie verwijs ik u graag naar Toyota Belgium, tel. +32 2 23867680.

  14. Andrey Bakulin zegt:

    Wilt u zeggen dat ik kan de verlichting laten vervangen in Toyota garage in Belgie en dan de factuur naar jullie(Toyota NL ) doorsturen en op zo’n manier krijg ik geld terug?

    Ik heb vandaag na uw bericht van 11u28 nog eens Toyota Belgie gecontacteerd en ze willen niet helpen want onze auto is ouder dan 7 jaar. Ze hebben ons terug naar Toyota Nl gestuurd. Vroeger zeiden ze dat voorwaarden van Toyota NL en BE de zelfde zijn en vandaag zijn de voorwaarden in eens verschillend geworden. Op onze mails antwoorden ze gewoon niet. Alvast bedankt.

  15. Toyota Informatie Center, Susanne zegt:

    @ André Bakulin: Het bericht heeft betrekking op de Toyota Avensis die geproduceerd is tussen begin 2003 en mei 2007, waarbij je last hebt of hebt gehad van een verminderde lichtopbrengst van je Xenon verlichting. Een Avensis uit april 2005 met een verminderde lichtopbrengst en Xenon verlichting, valt dus in deze categorie. Om dit te laten vervangen is geen verdere documentatie nodig en kun je contact opnemen met jouw Toyota dealer. Als je de lampen al op eigen kosten bij de Toyota dealer laten vervangen kun je van ons – via je Toyota dealer – dat bedrag op vertoon van de factuur terugkrijgen.

  16. André Bakulin zegt:

    Beste, kunt u mij volledige informatie geven hoe deze procedure verloopt inNL: welke documenten nodig of onderhoudingsbewijzen? Komt een auto van april 2005 in opmerking? Alvast bedankt.

  17. @Bart, helaas kan ik je niet anders berichten dan ik op 4 december. De koplampunits van de Toyota Avensis model 2006-2008 passen helaas niet op de Toyota Avensis model 2003-2006.

  18. Bart zegt:

    @frank
    Er is een Nederlands sloopbedrijf die beweert dat het geen probleem zou zijn voor de 2007 modellen te plaatsen. Het is bijna onbegonnen werk om deze in tweede hands te vinden.

    Mvg Bart

  19. @André Bakulin: helaas weet ik niet hoe dit in België geregeld is. Ik kan je alleen maar vertellen hoe wij dit in Nederland afhandelen. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet een Avensis een Nederlands kenteken hebben. Je kan natuurlijk altijd dit blog bericht bij jouw Belgische Toyota dealer voorleggen.

  20. André Bakulin zegt:

    Ik heb van u een link gekregen met alle contacten van Toyota België en heb overal gebeld en niemand kent die probleem. Uiteindelijk heb ik en nummer gekregen 0032 2386 76 80. En Toyotamedewerkster zei dat deze probleem is wel bekend , maar zij kennen niet dat het op kosten van Toyota opgelost moet worden. zij zei ook dat als wij een officiële attest van Toyota Nederland kunnen leveren waar zou staan dat voor onze auto Toyota avensis van april 2005 de xenon lampen moeten gratis vervangen zijn. dan gaat Toyota belgie dat ook doen, want alle voorwaarden Benelux zijn het zefde. Dus nu ik wil graag een officiële attest van Toyota nl voor mijn auto. Met deze document kan ik naar Toyota België gaan. Waar kan ik dat krijgen? Alvast bedankt.

  21. @Bart, de koplampunits van de Toyota Avensis model 2006-2008 passen helaas niet op de Toyota Avensis model 2003-2006. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik dat graag.

  22. @André Bakulin, helaas kan ik je hier niet mee helpen. Voor vragen over de Belgische Toyota dealers verwijs ik je graag door naar Toyota België. De contactinformatie van Toyota België kun je vinden op de volgende pagina: http://nl.toyota.be/forms/contact_intro.tmex.

  23. André Bakulin zegt:

    Ik ben van België

  24. André Bakulin zegt:

    Ik ben 2 Toyota garage gewest en erover gevraagd , maar alle medewerkers gelachen op mij, -gratis vervangen- nee, je moet 800 euro per koplamp betalen .
    Ik snapte niet, wat moet ik doen?

  25. Bart zegt:

    Hallo

    Weet er hier iemand als de 2007xenon lichten passen in het 2005 model aub?

    Mvg Bart

  26. C. van Rijswijk zegt:

    Het heeft even wat tijd gekost, maar afgelopen vrijdag zijn de nieuwe HID koplampunits geplaatst.
    Eindelijk weer fatsoenlijk licht op de weg.
    Dank aan Toyota Nederland en de dealer Toyota Van Suilichem voor de deze prima service.

  27. @Sonja, vervelend om te moeten lezen dat deze zaak niet naar wens is opgelost. Neem even contact op met het Toyota Informatie Center. Je kan ons bereiken onder telefoonnummer 0800-0369.

  28. sonja zegt:

    Wij hebben pas onze xenonlampen laten vervangen vanwege de slechte lichtopbrengst. Hielp maar even. Afgelopen zaterdag naar toyotadealer geweest om te vragen wat het toch kon zijn. Die vertelde ons het probleem v.d. units en dat de enige oplossing het vervangen v.d. komplete units is. Contact opgenomen met toyota.nl
    Helaas mevrouw dit vergoeden wij niet want u heeft de auto in het buitenland gekocht. Klopt, want we hebben in het buitenland gewoond.
    Buitenland vergoedt niet want we wonen in Nederland en de auto heeft een Nederlands kenteken. Rechtsbijstand gebeld, helaas mevrouw u heeft deze auto niet bij een Bovag-garage gekocht. Kortom een geweldige service van iedereen die hier bij betrokken is. Het enige wat mij nu rest is natuurlijk geweldig reclame maken voor Toyota en onze rechtsbijstand van Univé (zo dat lucht op)

  29. @J.P. van Boom, erg vervelend dat u zo lang moet wachten op uw vergoeding. Neemt u even contact met mij op via 0800-0369. Dan zoek ik het voor u uit.

  30. J.P. van Boom zegt:

    Op 6 augustus jl. Heb ik van frank van het servicecentrum een reactie ontvangen op mijn problemen met de koplampunits. Op zijn advies heb ik contact opgenomen met de dealer en kreeg toen al vrij snel de toezegging dat ik recht heb op een volledige vergoeding . Het is inmiddels 9 oktober en ik heb de vergoeding nog steeds niet ontvangen van Toyota. Waarom moet dit zo lang duren?

  31. Ron zegt:

    Ook de units uit elkaar halen gaat redelijk makkelijk voor de sleutelaars onder ons.

    Heb het meerdere keren gedaan en het enige wat je nodig hebt is de oven van je vrouw thuis. Ga dit hier niet uitleggen overigens, want mannen zijn in staat zelfs een cake te laten mislukken in een oven :-)
    Maar een unit uit elkaar halen kan wel degelijk, het in elkaar zetten zonder lekkage trouwens ook, niet onbelangrijk om te vermelden. Het is een procede wat goedkoop kan, dus als je info wil even via de priveweg.

  32. Toyota Informatie Center, Pim zegt:

    @Ron Het is niet mogelijk de reflector aan de binnenkant van de xenonverlichting op te poetsen, tenzij je de hele unit afbreekt. Ik herken jouw melding overigens wel: Met diverse polijstmiddelen is het mogelijk om een doffe buitenzijde van een lichtunit weer tot glans te kunnen opwrijven.

  33. Ron zegt:

    Tegen doffe koplampen 1 tip,

    neem ouderwetse koperpoets van Brasso, gebruikten we al om plexiglas mee te reinigen/polijsten. En met een busje kun je 20 jaar doen.

  34. @ C. van Rijswijk Laat mij even weten als ik nog iets voor je kan doen. Je kan me bereiken via het gratis telefoonnummer 0800-0369.

  35. C. van Rijswijk zegt:

    Goede zaak dat Toyota dit alsnog zo aanpakt!
    Heb ook al behoorlijke tijd last van sterk verminderde lichtopbrengsst van de xenon koplampen van mijn Avensis.
    Aantal jaren terug al gemeld bij de dealer, maar destijds was er nog geen regeling en vervanging was me te duur.
    Nu opnieuw gemeld bij de dealer met verwijzing naar dit bericht.
    Hij zou er achter aan gaan, ben benieuwd wanneer ik weer kan beschikken over een goede lichtopbrengst…..

    Met vriendelijke groet,
    Kees van Rijswijk

  36. @Avensis, Deze aanbieder geeft aan de verweerde, aangetaste toplaag van de koplamp te kunnen behandelen. Wij hebben helaas geen ervaring met deze methode.

  37. Avensis zegt:

    Ter aanvulling op mijn eerdere bericht mbt
    De “geleidelijk verminderde lichtopbrengst”
    van de GEWONE H7 Halogeen koplampen van onze Avensis”:

    http://www.koplampalsnieuw.nl/doffe-koplampen.php

  38. @Ludwig Berghmans, De productiedatum van een auto wordt niet vermeld in de autopapieren. Neem even contact op met je Toyota dealer of met het Toyota Informatie Center (via het gratis telefoonnummer 0800-0369 of per mail: http://www.toyota.nl/contact/index.tmex), dan kunnen wij op basis van het chassisnummer de productiedatum achterhalen!

  39. Geachte,

    Waar kan ik de bouwmaand vinden. Ik heb mijn toyota avensis break gekocht eind augustus 2007. Waar zie ik dan wanneer deze juist gemaakt is? Voor of na mei 2007?

    Mvg

    Ludwig Berghmans

  40. @ J.p. Van Boom, Ik kan me voorstellen dat het vreemd is om dit artikel te lezen nadat je zelf een rekening hebt ontvangen voor het vervangen van de koplampunits. Deze regeling geldt voor het specifieke probleem dat we hierboven hebben uitgelegd voor de Toyota Avensis gebouwd tussen begin 2003 en mei 2007. Of jouw koplampunits om dezelfde redenen zijn vervangen, kan ik met deze informatie helaas niet bepalen. Mijn advies: neem contact op met de officiële Toyota dealer of erkend reparateur die de reparatie uitvoerde. Of bel mij op het gratis telefoonnummer 0800-0369. De dealer kan samen met ons bepalen of je alsnog in aanmerking komt voor deze regeling!

  41. J.p. Van Boom zegt:

    Met verbazing lees ik dit artikel. Ook ik heb problemen met de koplampen van mijn Avensis gehad. Hierover heb ik contact gehad met mijn dealer en met de importeur. In eerste instantie werd mij verteld dat ik zelf de koplampunits moest laten vevangen. Na veel heen en weer gebel heb ik uiteindelijk een coulance regeling ontvangen. De totale nota was €1.956,41, waarvan ik zelf € 1.173,84 heb moeten betalen. Nu blijkt Toyota Nl dit geheel te vergoeden. Waarom val ik niet onder deze regeling? Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie.

  42. @ Gerard H. Pille
    Fijn om te lezen dat dit naar tevredenheid is opgelost

  43. Gerard H. Pille zegt:

    Bedankt om mij dat telefoonnummer te bezorgen (probeer dat maar eens te vinden op toyota.be): heb m’n probleem aan de klantendienst voorgelegd, maar kreeg sindsdien geen enkele reactie. Momenteel ben ik op vakantie in Frankrijk, en twee dagen geleden kreeg ik een telefoontje van m’n garagist met de melding “Toyota neemt de kosten op zich, ik moet u het bedrag terugstorten”. Ik zit niet op Faecesboek, of ik zou gezegd hebben “Vind ik leuk”.

  44. @Gerard H. Pille
    Wij, Louwman & Parqui, kunnen helaas alleen uitspraken doen over de Nederlandse markt. Indien je vragen hebt over de Belgische markt adviseer ik je contact op te nemen met het Toyota Informatie Center van Toyota België. Zij zijn te bereiken op het telefoonnummer 0800 999 55.

  45. Gerard H. Pille zegt:

    Ik wou graag eens horen of de slachtoffers in België al een reactie gekregen hebben van Toyota Belgium.

    Beste groeten,

    Gerard

  46. @Steven Vankerkom Voor de Toyota Avensis bieden wij geen dagrijverlichting aan.

  47. Steven Vankerkom zegt:

    Graag wil ik Daydrive LED lampen plaatsen maar kan ze nergens vinden.
    Zou deze bestaan voor deze auto ?
    Deze mag je van de keuring plaatsen , de led lichten moeten uitgaan als je in het donker de lichten aanzet.
    Iemand idee ervan ?

  48. Pascal Smeets zegt:

    Geachte,
    ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met de Dealer om e.e.a. te realiseren. 23 mei a.s. zullen de koplampunits gemonteerd worden en tevens gekeken worden naar de xenon verlichting. Aangezien deze al 8 jaar oud zijn is het wellicht slim om dze nu te vervangen.Dank in ieder geval voor de goede afhandeling.

  49. @Pascal Smeets: de huidige xenon lamp wordt na het vervangen van de koplampunit overgezet. Natuurlijk moet deze dan nog wel in goede staat zijn. Het probleem met de verminderde lichtopbrengst zit niet in de lamp zelf, maar in de koplampunit. Kunnen wij jou misschien ergens mee helpen?

  50. Pascal Smeets zegt:

    Geachte Frank,
    word de xenon verlichtng zelf ook vervangen tijdens deze wissel, of enke de koplamp unit?
    Ik verneem graag van u.
    Met vriendelijke groet,
    Pascal Smeets

  51. @Pascal Smeets Je Toyota Avensis uit november 2003 valt inderdaad onder deze regeling. Mocht blijken dat de lichtopbrengst van de xenon verlichting inderdaad sterk terugloopt dan kan deze kosteloos vervangen worden door de Toyota dealer. Mijn advies is dan ook om even bij de Toyota dealer langs te gaan en de xenon verlichting te laten controleren.

  52. Pascal Smeets zegt:

    Geachte. Ik heb een Avensis 2.0d-4d uit november 2003 met kenteken 39-nl-xd . Ik ben er door apk keuringstation op gewezen dat de xenon koplampen dof begonnen te worden en dat de lichtopbrengst steeds minder werd en wellicht komend jaar tot afkeur zou leiden. Kom ik nu in aanmerking om deze te laten vervangen door de dealer?. Ik verneem graag van u.

  53. @ Sam

    Vervelend dat er een probleem met de halogeen verlichting is ontstaan. De informatie in het artikel is echter alleen van toepassing voor autos die voorzien zijn van Xenon verlichting. Dit geldt dus niet voor de auto van jouw schoonouders. Zoals je zelf aangeeft is deze voorzien van halogeen koplampunits.

    Net als bij ieder technisch produkt kan er altijd een keer een defect ontstaan. Het betreft hier ook geen structureel verschijnsel en de reparerende dealer bepaalt dan ook de hoogte van de herstelkosten. Mocht je de zaak verder willen bespreken dan kan je mij even altijd even bellen (0800-0369).

  54. Sam zegt:

    Mijn schoonouders hebben een Avensis wagon 2.0 uit 2004 met nog geen 100.000km op de teller, zonder xenon. De lichtopbrengst van de halogeen koplampen is slecht. Ook hierbij het verhaal van de dealer dat alleen vervangen een oplossing is. Ook wordt door de dealer vermeld dat dit vaak voorkomt. Heeft Toyota hier ook een regeling voor?

  55. @ Erwin Plattau, Wij, Louwman & Parqui, kunnen inderdaad alleen uitspraken doen over de Nederlandse markt. Ik begrijp dat je je inmiddels gemeld hebt bij Toyota Belgium. Zij hebben je melding in behandeling en zullen je ook van een antwoord voorzien.

  56. Erwin Plattau zegt:

    Ook ik heb dit probleem met mijn Avensis. Spijtig genoeg meldt Toyota Belgium mij dat er in ons land waarschijnlijk niet genoeg klachten zijn om deze regeling algemeen te treffen.
    Nochtans lees ik hier voor me nog een Belgische reactie… .
    Ik mag klacht indienen (wat ik net heb gedaan ) en afwachten.
    Ik dacht dat we tegenwoordig Europees dachten en dat je niet minder tegemoetkoming mag verwachten in ons land dan in Nederland.
    Ik bezit 2 toyotas en mijn vorige was ook al een Corolla.
    Ik ben steeds een groot voorstander van het merk en de service geweest en heb vroeger nooit of nooit klachten gehad. Ik vraag me af of ik nu in de kou zal blijven staan ?

  57. Avensis zegt:

    De “geleidelijk verminderde lichtopbrengst”

    van de GEWONE H7 halogeen koplampen van onze Avensis

    (nieuw gekocht medio 2004, nog geen 80.000 km en garagegestald)

    wordt veroorzaakt door te snelle veroudering van het kunststof koplamp “glas”.

    Beide koplampen hebben nu deels een doffe melkachtige verkleuring aan de binnenkant

    dus vermoedelijk is de samenstelling van de gebruikte kunststof niet de juiste geweest.

    Begon er recentelijk last van te krijgen

    en gebruik nu ‘s avonds en ‘s nachts maar de mistlampen erbij

    op al te donkere trajecten.

  58. @ P.A.G. van Bendegem Ik kan mij voorstellen dat het erg vervelend is om geconfronteerd te worden met een rekening voor het vervangen van de koplampunits. Wij komen onze klanten met een Toyota Avensis tegemoet in het geval dat zij problemen hebben met de Xenon verlichting. Je geeft aan ook van deze regeling gebruik te willen maken.

    In ons telefoongesprek van vorige week hebben wij samen geconstateerd dat jouw Toyota Avensis niet voorzien is van xenon verlichting, maar van halogeen verlichting. Het betreft hier dus een ander probleem dan het probleem met de Xenon verlichting waar we het in dit blog-bericht over hebben. De regeling voor de xenon verlichting is dan hier ook niet van toepassing.

    In ons telefoongesprek kwam ook naar voren dat jouw Toyota Avensis niet in onderhoud is bij een Toyota dealer en zij evenmin APK-keuringen hebben uitgevoerd. Bij een APK-keuring wordt gekeken naar de lichtsterkte van de koplampen. Indien een Toyota dealer het onderhoud en de APK-keuringen had mogen uitvoeren, was dit probleem zeker al door hem opgemerkt. De Toyota dealer had op dat moment kunnen bekijken of er mogelijkheden waren om, buiten de fabrieksgarantie om, samen tot een passende oplossing te komen. Je hebt er echter voor gekozen om koplampen te laten vervangen bij een universele dealer. De kosten die gemaakt zijn bij een dealer buiten de Toyota organisatie kunnen wij helaas niet vergoeden.

    Ik begrijp dat je liever een andere reactie had gehad. Toch ga ik er vanuit dat deze uitleg begrijpt.

  59. P.A.G. van Bendegem zegt:

    Geachte heer Frank van Dam,
    Naar aanleiding van het “koplampen probleem” heb ik drie e-mails aan u gestuurd (zie ook onderstaande)en twee telefoongesprekken met u gevoerd.
    U blijft van mening dat er in mijn geval geen sprake is van ondeugdelijkheid van het product en dat u hiervoor geen verantwoording neemt. Volgens uw mening betreft het hier namelijk geen Xenon maar Halogeenverlichting.
    Betekent dit dat u vindt dat een koplamp met een Halogeenlamp wel dof mag worden en zelfs door de hitte mag vervormen/verbranden?

    e-mail d.d. 26 februari jl:
    Geachte heer van Dam,

    In vervolg op mijn herhaalde e-mail aan u over problemen met de rechter koplamp van mijn Toyota Avensis, had ik woensdag jl. een telefoongesprek met u. Naar aanleiding hiervan breng ik nog graag het volgende onder uw aandacht:

    In dit telefoongesprek kreeg ik van u wederom het antwoord dat u zich als importeur van Toyota NL. niet verantwoordelijk voelt voor een oplossing van mijn probleem met mijn (originele Toyota) rechter koplamp.
    De argumenten die u hierbij gebruikte waren het verstrijken van de garantieperiode en het feit dat ik de APK en het onderhoud niet altijd door een door u erkende reparateur bij mij in de buurt zou hebben laten uitvoeren.
    Mijn verwijzing naar het consumentenprogramma waarin werd gesproken over een ondeugdelijk product – en waarin u toezegde het koplampenprobleem te erkennen en voor klanten kosteloos op te zullen gaan lossen – weerlegde u nu met als argument dat het bij mijn auto Halogeenlampen betreft, waar u geen verantwoording voor wenst te nemen.

    Daarna heb ik de koplampunit vervangen en is er een nieuwe geplaatst.
    Na demontage van de originele oude koplampunit bleek echter dat niet alleen de spiegelreflector en de lamplens dof geworden waren, maar ook dat het plastic van de unit zelf door de warmte vervormd is en dat zelfs de zitting voor de lampfitting door de hitte is verkoold en geheel is losgebrand.
    Ook de omgeving van de lampfitting is door de hitte bruin verkleurd.
    - Te uwer informatie stuur ik u hierbij als bijlage een foto die ik genomen heb van de vervangen lampunit nadat de nieuwe was geplaatst. Het door mij geschetste euvel is hierop duidelijk zichtbaar.

    Ondanks uw visie blijf ik van mening dat dit mankement met de koplamp een zelfstandig probleem is dat niet door APK, onderhoud of een Halogeen-type lamp veroorzaakt wordt, maar dat er in mijn geval eveneens sprake is van ondeugdelijk product, hetgeen m.i. ook door de importeur opgelost zou moeten worden.
    Mijn teleurstelling komt dus niet alleen voort uit uw halsstarrigheid om mij niet in de gemaakte onkosten tegemoet te willen komen, maar ook uit de argumentatie die u gebruikt om dit probleem van een kennelijk ondeugdelijk product bij mij neer te leggen.
    In voorkomende gevallen zal ik er dan ook niet voor schromen deze mening met anderen te delen.

    Met vriendelijke groet,
    P.A.G. van Bendegem.

  60. @ Frans boer Fijn dat de problemen met de Xenon verlichting zijn opgelost! Ik kan uit je bericht echter niet opmaken met welke dealer je contact hebt gehad. Graag hoor ik van je via info@toyota.nl of via 0800-0369 met welke dealer je contact hebt gehad zodat we samen kunnen bekijken of we je financieel nog tegemoet kunnen komen.

  61. Frans boer zegt:

    Ik heb 3 jaar een avensis 2.4 16v d4 uit 2004.En heb vorig jaar veel kosten gemaakt om de xenon verlichting om te bouwen naar gewone omdat hij niet door de keuring kwam vanwege de lichtopbrengst.Mn vraag is kan ik deze kosten verhalen? Kheb de facuur nog bij de hand.De plaatselijke dealer gebeld die zegt dat hij van niets weet over problemen met xenon.En ook dat hij niets kan doen omdat de auto niet in onderhoud was bij hem.Maar bij een……. ….. bovag bedrijf. Maar als je toch bewijs hebt van de gemaakte kosten dan hoeft dat toch niet uit te maken?

  62. @ Louis Oude Wolbers Wat vervelend! Natuurlijk helpen we je graag bij het vinden van een oplossing. Helaas kan ik op afstand niet beoordelen wat in jouw geval de beste oplossing is. Ben je al bij de Toyota dealer geweest om het te laten bekijken?

  63. Louis Oude Wolbers zegt:

    Geacht infocenter,
    Rij nu bijna 2 jaar een Avensis 2.2 D4D van 2006 en altijd problemen met zicht in het donker met gewone H7 halogeen lampen.Heb toen zelf Xenon ingebouwd maar probleem is niet verbeterd.
    Mijn vraag, kan dit voor normale verlichting ook opgelost worden??

  64. Bas zegt:

    Ik rij al een jaar ‘s avonds met mistlampen aan om nog enigszins iets te kunnen zien in het donker. Tot ergernis van mij en mijn mede weggebruikers. Vorig jaar bij de Toyota dealer geweest en de kosten zouden rond de 1500 euro bedragen om het probleem te herstellen. Dit vond ik toen te gortig.

    Ik ga vandaag terug naar de dealer, ik ben heel benieuwd.

  65. Walter W zegt:

    Beste,
    Bedankt , dat zal ik zeker doen , is zelfs ondertussen per mail gebeurd en ik verwacht reactie.

    Vriendelijke groeten,

    Walter W

  66. @ Walter Wuyten Wij, Louwman & Parqui, zijn de Nederlandse Toyota importeur. Wij kunnen dus alleen informatie verstrekken over de Nederlandse markt. Indien je vragen hebt over Toyota in België kun je het beste contact opnemen met het Toyota Informatie Center van Toyota Belgium. Zij zijn te bereiken op het telefoonnummer 0800 999 55.

  67. Walter Wuyten zegt:

    Formidabel dat Toyota NL dit zonder kosten kan regelen voor de NL klanten maar waarom blijven de Belgische klanten in de kou staan? Ik heb al bij 1 garage dichtbij navraag gedaan en die meldde dat een nieuwe set lampunits 1300 euro kost en dat de klant daarvoor opdraait….Is dit service?


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.