Het blog van Toyota


Yaris GRMN: deze 4 punten maken hem zo speciaal

Toyota Yaris GRMN

De nieuwe Toyota Yaris GRMN is een pure ‘hot hatch’. Maar wat maakt de Yaris GRMN nou zo speciaal? Check de volgende 4 hoogtepunten en je weet het.

1 Superchargerpower!

toyota yaris grmn

Een supercharger is een compressor. Die perst lucht onder hoge druk in de cilinders van de 1,8-liter viercilinder VVT-iE benzinemotor van de Yaris GRMN. Hierdoor levert de motor meer vermogen. Maar liefst 156 kW/212 pk in het geval van de Yaris GRMN! Het verschil met een turbo is dat een compressor mechanisch wordt aangedreven, met een riem of ketting, en niet door uitlaatgassen zoals bij een turbo.

De voordelen zijn dat een compressor constant functioneert en in tegenstelling tot een turbo ook bij lage toerentallen druk levert. De supercharger van Magnusson Eaton in de Yaris GRMN zorgt voor maar liefst 50 procent extra power! En vanaf 3.000 toeren per minuut is al meer dan 220 Nm aan koppel beschikbaar. Reken dus op een explosieve acceleratie! Vanuit stilstand zit je in net 6 seconden op 100 km/uur.

2 Knap wieltje

yaris grmn

Mooi wieltje toch? Dat mag ook wel. De Yaris GRMN is als enige in zijn klasse uitgerust met gesmeden wielen in plaats van gegoten. Het grote voordeel is dat een gesmede velg een stuk lichter is dan een gegoten velg, tot maar liefst 25 procent! Ze worden vervaardigd uit één blok aluminium in tegenstelling tot gegoten wielen. Die worden gefabriceerd middels een mal waarin het aluminium gegoten wordt.

Gesmeden wielen zijn sterker en zorgen voor een fellere acceleratie, een betere wegligging en een hogere snelheid in bochten. Ze zijn duurder om te maken, maar dat maakt ons niets uit; voor de Yaris GRMN wilden we beslist geen compromissen sluiten. Bovendien bespaarden we ergens anders op, namelijk kilo’s. De gesmede 17-inch velgen van de Duitse fabrikant BBS (bekend uit de autosport!) leveren 6 kilo gewichtsbesparing op in vergelijking tot gegoten exemplaren.

3: Yaris GRMN: vroaaammmm!

yaris grmn

Je ziet het nauwelijks zitten (de vuistdikke uitlaatdemper tilt een tipje van de sluier op), maar het uitlaatsysteem van de Yaris GRMN is gebaseerd op dat van de Yaris WRC, het 297 kW/380 pk sterke rallykanon waarmee we indruk maken in het wereldkampioenschap rallyrijden – check dit droomdebuut maar!

Het hele systeem is door de mannen en vrouwen van de Yaris WRC onder handen genomen. De diameter van de uitlaat is vergroot. De bochten werden versterk en de gehele constructie zelf vereenvoudigd. Het resultaat is een lichtgewicht uitlaatsysteem dat raakvlakken kent met dat van de Yaris WRC. Het mooiste komt nog, want de snelste productie-Yaris van nu produceert een sound die je kippenvel bezorgt, luister maar:

4: Zitten als in een supersportauto

yaris grmn

De sportstoelen van de Yaris GRMN zijn van Toyota Boshoku. Deze dochter van Toyota Motor Corporation weet hoe je een goed sportstoeltje moet maken. Ze deden het namelijk eerder voor de Lexus LFA, de gelimiteerde (en uitverkochte) supersportauto van Lexus, het premium automerk dat ook deel uitmaakt van Toyota Motor Corporation.

De sportstoelen van de Yaris GRMN zijn uitgebreid getest op de Duitse Nürburgring. Tegelijkertijd werd het chassis getest zodat beide optimaal op elkaar afgestemd konden worden. De sportstoelen houden de bestuurder en bijrijder stevig op hun plaats in snel genomen bochten en tijdens vrij rijden op het circuit van Zandvoort. Daarentegen bieden ze genoeg comfort voor het dagelijkse ritje naar het werk.

Natuurlijk zijn er nog meer punten die de Yaris GRMN zo speciaal maken, ontdek de Toyota Yaris GRMN op Toyota.nl

Plaats een reactie